Full version: Garden wildlife
Piccante
Vi har haft flera trådar innan om fjärilsväxter, fågel holkar, bon mm. Nu hittade jag en engelskspråkig sajt med ännu mer tips om "garden wildlife" med ännu mer tips om hur man kan öka mångfalden i sin trädgård. http://www.wildlifeextra.com/go/pages/garden_main Lite fascinerande att i England har man flera lokaler med Stag beetle (ekoxe) mitt i stor-London. Genom att anlägga veddepåer i trädgården kan man gynna vedlevande skalbaggar på tomten.
ängsvädd
Tack för tipset. Det är mycket man kan göra för djur- o växtlivet på sin tomt. Jag älskar "vilda" tomter biggrin.gif
Orkidétjuven
Ett annat bra sätt är att utgå ifrån den omgivande naturen så mycket som möjligt. Att välja växter och träd i samma miljö expanderar rätt habitat för flera olika djurgrupper, men kan oxå ge hotade växter en chans att ta sig igen.

Dessutom att välja inhemska växter innebär ofta att de är mer anpassade för rätt mljö och därmed mer lättskötta och vilket faktiskt sparar både tid och pengar.
Ofta klarar de både vind och torka eller det motsatta och kräver kanske inte fullt lika mycket näring osv...

I slutändan så gynnar det ju mångfalden med att utgöra kanske både föda, skydd och bomöjligheter för djur.

Go native!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon