Jemahe-Zon5
Hej!
planterade ett äppelträd på sommarstugetomten för ett par år sedan. Varje vårvinter hittills har vi haft besök av älg som mumsar i sig av det späda trädet. Hur kan man undvika det tror ni? Det är ju svårt att hägna in så att det håller stora älgar borta (försökt hägna in hallonhäcken av samma anledning och det stängslet rev den hallonsugna älgen i ett huj). Nu under vintern, när vi inte är i stugan så ofta, funderar vi på om man kan skydda trädkronan från viltangrepp genom att trä en svart sopsäck över den. Trädkronan är som ni förstår inte så stor än då den får en årlig HÅRD beskärning:(. Kan det skada trädet att vara instängt i plastpåse över vintersäsongen? Kanske kan man göra små lufthål så att det inte blir så varmt/fuktigt när solen ligger på. Ja, vad tror ni? Hur har ni övriga älgdrabbade gjort?

/Jemahe-zon5
MariaS
Gör en blandning på lika delar: hjorthornssalt, cayenepeppar och matolja. Doppa trasor i blandningen och häng trasorna på grenarna. Går även att pensla på blandningen på grenarna.

Här räckte det med en säsong för att älgen inte ska ställa till med mer. Samma blandning fungerar även på rådjur.
Åsa, mälardalen zon 2
Plast är nog inte att rekommendera, speciellt inte svart. Någon väv är nog lämpligare isåfall. +Man kan ju bygga något staket runt trädet med ex. hönsnät eller sektioner från såna där nätkomposter så älgen inte kan komma nära trädet (det bör vara såpass brett i omkrets så älgen inte kan sträcka sig in till trädet).
KRT
Plastsäck är kanske för tätt, men vad sägs om en gjutesäck eller liknande? Någon slags väv som låter trädet "andas" och inte låter älgen komma åt trädet? I värsta fall kan man ju sätta elstängsel, jag gissar att älgar reagerar som alla andra djur (inkl människor) på att få en stöt..... Kanske lite för mycket projekt, men som en sista utväg möjligen?
Jan af Lisö
Hönsnät är en bra idé, men nätet sätter du på stolpar högre upp i luften så att inte älgen kommer åt kronan. Den nedre delen skyddar du mot harar, kaniner och rådjur (fejning) med hönsnät på marken alternativt runt stammen.
Jemahe-Zon5
Tack för tips!
Cayenneblandningen låter spännande. Måste prova! Och så får det bli en fysisk avgränsning också. Hängslen och livrem. Tro om man ska dra på en jutepåse med? Och kalla det hela en "älgskyddsinstallation":)

/Jemahe-zon5
Tjosan
Hur gjorde du när du hägnade in trädet? la du bara ett nät över trädet?
Jag hade en älg förra hösten som åt upp alla grenarna på mitt päronträd. Men trädet ville annorlunda och växte ändå som bara den i somras. Så nu har jag byggt en ställning 3 meter hög och 1,5 i sidorna runt trädet och nätat med bärnät.. Tänkte ta grönt plastat hönsnät men då ställningen blev så stor kändes det lite dyrt.
Nu sticker det iaf inte ut några grenar som älgen kan slita o dra i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon