Fågelvägen
Vår spaljé är äntligen färdig på vår största stenterrass. På ena kortsidan (ca 3 m) behövs en klängros/hög buskros som tål den starka västanvind som ligger på där. Spaljén är ca 2 m hög, byggd av trä och målad med blågrå slamfärg. Jorden är djup lerjord, lite stenig, uppblandad med kompostjord och hästgödsel. Kan Stanwell Perpetual funka? Hoppas på förslag! thanks.gif
Kajsa
Stanwell Perpetual har veka, böjliga grenar och behöver stöd för att inte lägga sig i en driva, så den tror jag inte på även om den tål kyla, zon 6.

Tar några från trädgården som jag vet tål blåst

Aicha och William Baffin blir med åren nästan lika stora. Aicha en buskros, gula som blommar en ggn, enstaka blommor i aug. om sommaren är varm. Blir stor 3.5 x 2.5 m, stadiga grenar.

Aicha, stark doft.

William Baffin är en Kanadaros och blir ca 2 - 3 x 1.5 m ganska smal väldigt tuff och växer mycket blåigt här, zon 6. Svag doft och blommar in på hösten.

William Baffin

John Cabot tål också blåst den blir stor 2- 3 x 2 m bred, frisk, lite doft.
Titta i album/Kanadarosor och album/Klätterros där hittar du många fler bilder av dessa.

Tror också på buskrosorna Therése Bugnet och Louise Bugnet/Kanadarosor som båda blir stora ca 2 x 1.5 m
finns många bilder i mitt album/Kanadarosor
Leta också i gruppen Rugosa rosor, dom är friska och blommar om, tål blåst/kyla.

Hansa blir 2 x 1.80 och doftar underbart, blommar till sena hösten, väldans tuff och frisk.
Titta i mitt album/Rugosa rosor för fler förslag.
Fågelvägen
Tusen tack Kajsa för tipsen! Jag tappade totalt bort mig i dina underbara klematisalbum och fortsatte sedan med en del av rosenbilderna. Bläddrandet gör jag långsamt och njutningsfullt, gillar kommentarerna om vad du gjort och hur det gått. Så jag har knappast avverkat mer än 1/4 av albumen!
Aicha har jag suckat efter redan vid vårt förra hus, visste inte att den kan bli så stor. Kombinationen med William Baffin verkar lyckad.
Bra att du avrådde från Stanwell P. Den skulle antagligen helt blockera en liten stentrappa vid den sidan av terrassen.
Anna.A
Hej några fler tips på vackra rosor som tål en del är Flammentanz, New dawn (handlade just en ny vit sort) och Sympatie. Dessa rosor växer traditionell mycket på västkusten i trädgårdar vid havsbandet och tycks klara det bra. Såg i Zetas roskatalog, om jag inte minns fel, att rosa rugosa hybrider numera finns som klätterrosor. Värt att titta på kanske? Prärierosor bör också klara en del blåst.

Mvh
Anna
nettis_1970
Hej.. Jag kan rekommendera att du ringer till Raskarum i Skåne.. Dom hade en sort som skulle stå blåsigt för att må väl, men jag minns inte vad den hette..
Fågelvägen
Tack Anna.A och nettis! Intressanta tips, ska kolla. Det blir fler färder till Zetas, förstås... biggrin.gif
Fågelvägen
nettis jag glömde att berätta att jag snabbt fick svar från Raskarums. Ingvar skrev:
"Jag har tyvärr inte sett inlägget i forumet men jag tror att det ska tolkas som att vi har sagt att sorter som är mycket mottagliga för mjöldagg ofta håller sig friskare i ett luftigt (blåsigt) läge. Detta gäller t.ex Raubritter, Felicite Parmentier, många sorter i wichurana-gruppen, en del gallicor m.fl.
Synd att hjälpsamma Raskarums ligger så långt från oss!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon