Full version: Viltspår
MariaS
På en plats i trädgården ser man tydligt hur ett större djur följt efter ett mindre, men vilka är de?

[attachment=42468:Dsc00633.jpg]
Lägg märke till den bakre lilla trampdynan!

[attachment=42469:Dsc00634.jpg]
Chamomille
Övre älg? Eller hjort?
Undre Lo eller varg?
MariaS
Nja, det övre har också trampdynor, så det är nog inget klövdjur. Kunde inte heller se några märken från klor i det övre märket confused.gif

om det nedre är varg eller lo, borde det nog vara betydligt större.

Själv gissar jag på att det nedre kan vara vår kära räv, men det övre förbryllar mig ordentligt...
Chamomille
Grand danois och en pudel biggrin.gif

Rävspåren är väl inte mycket större än kattspåren?
Sussie F-Flower
Njae... Jag tror att båda tassarna kan vara från samma djur men kanske i olika fart... dunno.gif
Eller: Är du säker på att det är 2 djur?
Sporrarna på framtassarna kan visa sig som "märke" i leran om spåren är djupare än 1-1,5 cm.
tror jag att det är på den första bilden, dvs att det är sporren som syns längst bak...
Men jag är ju inte 100 säker... shy.gif

När djuren springer i lera så syns ju även klorna väldigt väl, samt att djuren glider väldigt lätt i leran så tassavtrycken ser ofta lite längre/större ut då.

Om man skulle räkna bort längden på klorna samt räkna med visst glid i steget så skulle man kunna räkna ung från ca 3 cm på tumstocken, till ung 9 cm på tumstocken (på den första bilden). Då är det 6 cm och det borde kunna passa på en rävs framtass. Spåren blir ju alltid lite större än vad tassen är i verkligheten.

Om man skulle mäta bort klorna och räkna med glidet på den andra bilden, så tror jag att man skulle kunna räkna från 2-6,5 cm. Det är 4, 5 cm, vilket kan stämma på en baktass på räven.
Framtassarna är ju lite större än baktassarna...

Jag har själv sett vilka monsterspår min hund kan göra i leran.. Man skulle kunna tro att han är en S.t Bernard ibland... laugh.gif fast han bara är en finnspets/jämthund...
Överbölingen
Om det nu inte är samma djur så skulle jag gissa att en hund har jagat en räv, katt eller mindre rovdjur.
MariaS
Så var det löst!

Nu har länets viltspårare varit här och tittat. Det är spår från Lo. Det lilla avtrycket är från framtass och det stora från en baktass. Han var mycket imponerad, då det är mycke sällan man får se dessa spår förutom i snön.
Meriona
Jag är också imponerad - tänk att ha en lo på tomten! wub.gif
Skruttis
CITAT (Meriona @ 30-09-2009, 20:07) *
Jag är också imponerad - tänk att ha en lo på tomten! wub.gif

Om du kommer hit Meriona så kan du få "vårt" lodjur.
Vi har så gott om vilda djur ändå, så vi kan adoptera bort det. flirting.gif
KRT
CITAT (MariaS @ 30-09-2009, 11:12) *
Så var det löst!

Nu har länets viltspårare varit här och tittat. Det är spår från Lo. Det lilla avtrycket är från framtass och det stora från en baktass. Han var mycket imponerad, då det är mycke sällan man får se dessa spår förutom i snön.

WOW!!!! Det är inte dåligt att ha ett så skyggt djur på tomten!

Så spännande, det mest spännnande vi har i trädgården är katt och koltrast. Fast det är klart, med tanke på vilka vilda djur vi har i grannskogen (vildsvin) ör jag ganska glad att de inte har hittat till trädgården (ännu)....
MariaS
Ja vi bor ju i stort sett mitt ute i ingenstans. BAra skog och åkrar som närmaste grannar. Däremot har vi mycke småvilt som sork och hare runt här, så det är nog goda jaktmarker för en lo.

Viltspåraren hade visst hittat en del som han ska göra DNA-koll på, för att se lite mer vad det är för individ. Han smög omkring här ganska länge och snokade runt giggle.gif
KRT
CITAT (MariaS @ 02-10-2009, 14:29) *
Han smög omkring här ganska länge och snokade runt giggle.gif

Viltspåraren eller lodjuret laugh.gif

Just smågnagare och harar är favoritmat för lodjur, så det är mycket möjligt att samma djur kommer stryka runt hos er under hösten och vintern. Så spännande! Skulle väldigt gärna vilja se ett lodjur, men det finns nog inga här nere (annt än på Skånes djurpark då smile.gif)....
MariaS
Synligt var det viltspåraren, men enligt honom verkar visst även lon trivas i vår omgivning giggle.gif

Jag har i och för sig hört från grannarna tidigare att det "lär ska ha funnits" lo i trakten, men jag har aldrig sett spår tidigare.
KRT
Lodjur är väldigt skygga, så det är svårt att se dem. Det var ju egentligen bara turen som gjorde att lon trampade i leran, annars hade du inte haft en aning om om att den fanns där.
MariaS
CITAT (KRT @ 02-10-2009, 14:53) *
Lodjur är väldigt skygga, så det är svårt att se dem. Det var ju egentligen bara turen som gjorde att lon trampade i leran, annars hade du inte haft en aning om om att den fanns där.

Antagligen inte...
anne-li i olofstorp
CITAT (KRT @ 02-10-2009, 14:53) *

Ett av mina X (usch, det låter som om jag haft såååå många!!!) gick varje dag från vårt hem i Kortedala i GBG till jobbet Hjällbo (i samma stad) via en naturstig, han såg ett par Lodjur nästan varje dag, och det var bara några hundra meter från bostadsområden med många våningar höga hus.....
MariaS
Jo nu när jag vet att det finns en här i krokarna, hoppas ju jag med att få se den wub.gif särskilt när jag är beväpnad med kameran också...
anne-li i olofstorp
Hoppas du lyckas! Det är underbara djur, mitt X var nästan lyrisk när han berättade om mötena, nästan varje dag.....
Jan Lindgren
Hej!
Det finns lo i Skåne också. Runt Skånes djurpark drar det då och då omkring lodjur som dödar får. I norra Skåne förökar sig lodjuren och river tamdjur. Fåruppfödarna är oroade men det kommer nog att gå att sälja en del lamadjur som dårvaktare.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Jan skrev, "det kommer nog att gå att sälja en del lamadjur som dårvaktare."

Och igen märkte jag att jag vet alldeles för lite om lamadjur.
Jan Lindgren
Hej!
Det är lätt att missa tangenter annars så är lamor bra för dårar också. Jag har haft stor glädje av dem.
MVH
Jan Lindgren
anne-li i olofstorp
a0a.gif
Så det kan bli, med ett enda felslag!!! giggle.gif
Fågelvägen
Sorry Jan, jag kunde inte låta bli att retas!
Jag är både nyfiken och imponerad av att du har lamor. Hur bär sig en flock lamadjur åt om en lo eller varg eller illasinnad hund smyger omkring?
Jan Lindgren
Hej!
När det gäller en svensk varg så tror jag inte att en lama klarar det. Ett lodjur skulle jag däremot tro att de jagar bort. Man använder ett eller två kastrerade lamadjur som fårvakter i USA. De minskar lammdödligheten genom att jaga bort prärievargar. Det finns rapporter att de sparkat ihjäl hundar som kommit in till fåren. I Sverige har de visat sig vara effektiva mot människor som går in i hagen. Okunniga människor vet inte att man ska stänga grindar. Kommer en nyfiken lama fram så vågar de flesta inte ens öppna grinden.
Man använder lamor i terapeutiska verksamheter så felskrivningen var nog ett freudianskt misstag. Många av oss dårar har faktiskt nytta av lamorna.
En av mina grannar har ett stort dovhjortshägn och där har ett lodjur rivit djur så jag är lite orolig att mina husdjur ska skadas. För att skydda sig måste man sätta upp höga stängsel med el. Hur vackra lodjuren än är så vore jag tacksam om de höll sig på stort avstånd från vår trakt.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon