Spiffy
Tänkte sätta någon form av murgröna eller liknande växt på kortsidorna på min balkong.
Planen är att sätta upp armeringsmatta, och sen på armeringsmattan sätta fast någon form av nät som har lite mindre hål än armeringsmattan.

1. Vilket avstånd bör jag ha mellan vägg och armeringsmattan?

2. Vilken sort av murgröna, eller annan liknande växt passar på en balkong i södra Sverige.

Vad jag vill ha är en grön snabbväxande klättrande växt. Som täcker de fula kortsidorna. Optimala hade varit om den är grön året om, och inte dör på vintern. Det blir ganska varmt på balkongen på sommaren, så den måste klara värme hyfsat bra också.
Bassam
Hej
Jag tycker att den ska bli mellan 0,5 - 1m borta från vägg.
H:Bassam
Bassam
j
Spiffy
CITAT (Bassam @ 29-09-2009, 00:37) *
Hej
Jag tycker att den ska bli mellan 0,5 - 1m borta från vägg.
H:Bassam

Hmmm du måste ha missförstått mig.
Jag vill att den ska växa så nära väggen som möjligt.
Men några 0,5-1,0m mellan vägg och armeringsmatta ska väll inte behöva.
eller menar du 0,5dm?
Bassam
Hej
Du kan bestämma själv men den ska bli över 10 cm .
H: Bassam
blomkronan
Hej Spiffy om jag vore du så skulle jag bara ta armeringsjärnet utan nät på... murgrönan kan täcka väggen ändå! Armeringsjärnet är snyggt... så förstör den inte med yttligare nät wink.gif
sätt järnet 1 cm ifrån väggen, murgrönan kommer leta sig upp imellan ändå, inte behöver du ha längre ifrån.
Spiffy
CITAT (blomkronan @ 05-10-2009, 23:04) *
Hej Spiffy om jag vore du så skulle jag bara ta armeringsjärnet utan nät på... murgrönan kan täcka väggen ändå! Armeringsjärnet är snyggt... så förstör den inte med yttligare nät wink.gif
sätt järnet 1 cm ifrån väggen, murgrönan kommer leta sig upp imellan ändå, inte behöver du ha längre ifrån.

Nätet är för att hindra en katt från att krypa emellan. Hålen i armeringsnätet är för stora, så då kryper han igenom och sticker in till grannen.
Nivestaahl
Hej!

Förutom murgröna vill ja ge dig tipset om kaprifol... tyvärr inte vintergrön men börjar slå ut redan i mars o doftar underbart hela sommaren med vackra bl0ommor, min blommar fortfarande. mycket starkväxande. Har den i spalje på en söderbalkong i Malmö. Kanske går att kombinera me murgröna om inte annat.

Lycka till me balkongen!
mieb
Hej jag har två murgrönor på min balkong och de är ju helt självklättrande och behöver egentligen inte något stöd alls. Det ska i så fall vara för att hålla den någorlunda på plats för den tränger in där den vill och kan tydligen ställa till med lite trubbel om man inte håller efter den. Nu är det inget större problem på en balkong för den växer ju inte i rasande fart precis utan man hinner med.

Om det är ett metallnät som du har för katternas skull så räcker det säkert för murgrönan, den behöver inget armeringsjärn eftersom den kan klättra på en vägg utan stöd alls.

Så här ser min storbladiga murgröna ut som växer lite som den vill och ringlar ner på golvet. Jag köpte den förra våren och den övervintrade på balkongen utan några problem.

Min småbladiga såg ut så här i slutet av april när den var nyköpt (det är alltså den lilla tussen i framkant på lådan).

Och så här ser den ut nu:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon