bjoeran1
Kan man få gröna tomater att mogna inomhus? Hörde någon granne tala om tidningspapper. . . .
Åsa, mälardalen zon 2
Ja du kan få dem att mogna inomhus och nästan allt verkar funka, de brukar byta färg både i ljus och mörker. Förr lade jag frukter på fönsterbrädan, hängde upp plantor (utan rotsystem) i bastun, lade frukter mörkt mm. och frukterna blev röda. Numera gör jag marmelad på de gröna tomaterna istället.
Peztis
Mina lägger jag bara på en tallrik i köket som inte är så där jätteljust, röda blir de i alla fall!

Marmelad på gröna tomater - är det på mackan då eller till mat som chutney ungefär?
Åsa, mälardalen zon 2
Marmeladen jag gör passar bäst på brieost så det blir mest att den äts till någon ostbricka.

receptet hittas efter salsareceptet i detta inlägg
ingrid fuxwall
Självfallet kan man få tomater att mogna inne - sätten är som du redan läst - många
Nauti
Om man förvarar dem tillsammans med mogna frukter så mognar de snabbare också.
smuleborg
Efter denna solfattiga sommar, större delen (80 %) av vår lilla tomatodling hinner inte mogna .

Tidigare år har vi tagit in gröna tomater (då "liten restskörd") för att eftermogna inomhus. Röda har de så småningom blivit, men vi tycker inte att smaken går att jämföra med tomater som naturligt har mognat "på planta".

I år har vi gluttat på gröna-tomater-recept.
Christa
Vi brukar lägga dem i skålar på ett bord i rumstemperatur. De brukar mogna i stort sett allihop. En del säger att det är bra om fnoppen är kvar men de som varit utan har mognat ändå.

Däremot är det bra att ta in dem innan de fått skador. Har fnoppen möglat så kan de bli dåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon