Full version: Miniplommonträd
karinab
Någon som har erfarenhet av "mini" Reine Claude? Alltså Reine Claude ympad på en mer svagväxande släkting, i detta fall "Pixie". Funderar på att prova ett sånt i min lilla trädgård i Spånga, Stockholm.
BeaW
Jag kan inte uttala mig om Pixie, men Reine Claude finns i Spånga vet jag.
Tycker du att den inte är hutlöst dyr så prova!

Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Jag är lite osäker på grundstammen Pixies härdighet men jag kollar på trädgårdshusets (skarpnäck) sortlistor på nätet och de har flera sorter ympade på Pixie som de anger som härdiga till runt zon 4 så i Spånga borde det inte vara några problem med grundstammen.

Kan dock tillägga att enligt höjdangivelserna på Trädgårdshusets hemsida blir det inga miniträd även om de är ympade på Pixie. Ex:

Opal på Punus cer. 3-4m samma sort på Pixie 2-3m

Victoria på Prunus cer. 2,5-3,5m samma sort på Pixie 2,5-3,5m så här verkar inte grundstam spela så stor roll för höjden.

Tyvärr har de inte den sorten du vill ha på Pixie så jag kan inte se hur hög den beräknas bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon