Christa
Det var länge sedan jag odlade persilja men i år har jag massor. Nu skall det bli frost. Hur känslig är persilja?

Grönkålen har jag för mig tål frost?
Åsa, mälardalen zon 2
Båda tål frost bra. Grönkålen tål dock fler minusgrader än persilja.
Piccante
är inte grönkålen en växt som till och med smakar bättre om den får lite frost?
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-09-2009, 19:10) *
Båda tål frost bra. Grönkålen tål dock fler minusgrader än persilja.

Tack Åsa för svar! Hur många minusgrader tror du persiljan tål ungefär?
Peztis
Lägg över något som skyddar om du är orolig.
Annars har jag skrapat fram persilja i snön - den blir ju lite sladdrig men ok ner i maten.
Christa
CITAT (Peztis @ 26-09-2009, 20:40) *
Lägg över något som skyddar om du är orolig.
Annars har jag skrapat fram persilja i snön - den blir ju lite sladdrig men ok ner i maten.

Det var just för att slippa krångla med att lägga över som jag frågade. Jag har en del annat som jag måste lägga över och jag tycker det är jobbigt. Vävarna blir ju blöta och sedan är det svårt att härbärgera dem. Det blir nog bara någon minusgrad denna veckan så då borde väl persiljan klara sig om den betecknas som tålig.
Alexander-VG-zon3
trodde persilja va härdigt ute åtminstone i Sydsverige, och den är tvåårig.

googlade lite nu och hittade på engelska sidor att den tål ner till ca -28c -23c. men sedan skrev en annan att den bara tål ner till -7c. men jag hittade fler källor som skrev att den tål ner till -23c -28c.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå visst klarar sig plantorna långt upp men vid hårdare minusgrader fryser bladverket ner som ju är det vi vill skörda, men själva plantorna brukar klara sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-09-2009, 17:13) *
Jodå visst klarar sig plantorna långt upp men vid hårdare minusgrader fryser bladverket ner som ju är det vi vill skörda, men själva plantorna brukar klara sig.

ahh då fattade jag fel, trodde det va om överlevnad totalt under vintern. men då är det alltså hur länge bladen håller.
smuleborg
Håller med föregående... Persiljan tål att plockas efter någon frostknäpp. Och den är tvåårig, dock; vi sätter ny varje år, för vi tycker inte att den "övervintrade" är lika god (vi har testat två gånger, överbevisa mig gärna).

Det går som bekant att frysa in persilja. Vi har gjort det en gång, men inte fler gånger, i år tänker vi kanske om; till buljongfonder (eller direkt i grytor) kan fryst persilja, tillsammans med annat, funka väldigt bra.

Tänker när jag tar in persilja, ingen köpepersilja kommer ens i närheten, som natt och dag.

Christa
Ja nu står jag där och är vankelmodig. 4 minusgrader skall det bli någon natt och i natt 3 minusgrader. Jag skulle bli väldigt glad om jag kan vänta lite med att frysa in persiljan men vågar jag det?

Kanske det där med 7 grader som någon hittat är gränser för när bladverket blir sladdrigt?
skogstroll
min grönkål mådde jättebra i snön härom året - tills det kom ett korkat rådjur och åt upp dem ranting.gif
Margith
Grönkål vet jag inget om, men persilja har jag lyckats med för första gången i år.

I natt har jag haft första frostnatten. -4 som värst och -0,4 halv 8 i morse. Flitiga Lisorna är ett minne blott, salladen ser lite luggsliten ut, men persiljan är hur fin som helst!

Jag har inte täckt nåt av det, jag har också lite svårt för att springa fram och tillbaka med blöt växtväv thumbdown.gif
Christa
CITAT (Margith @ 29-09-2009, 14:00) *
Grönkål vet jag inget om, men persilja har jag lyckats med för första gången i år.

I natt har jag haft första frostnatten. -4 som värst och -0,4 halv 8 i morse. Flitiga Lisorna är ett minne blott, salladen ser lite luggsliten ut, men persiljan är hur fin som helst!

Jag har inte täckt nåt av det, jag har också lite svårt för att springa fram och tillbaka med blöt växtväv thumbdown.gif

Tack Margith, precis vad jag behövde höra! Första frostnatten i zon 6, är inte det ovanligt sent förresten?
smuleborg
CITAT (skogstroll @ 29-09-2009, 13:41) *
min grönkål mådde jättebra i snön härom året - tills det kom ett korkat rådjur och åt upp dem ranting.gif

Det var en gång, sent på hösten eller om det var tidig vinter; vi tittade på den härliga persiljan och sa - I morgon skördar vi och fryser in. Morgonen efter - landet var renskalat ranting.gif
smuleborg
CITAT (Margith @ 29-09-2009, 14:00) *

I natt har jag haft första frostnatten. -4 som värst och -0,4 halv 8 i morse...men persiljan är hur fin som helst!

Jag har samma erfarenhet. Persiljan klarar några frostnätter. Och om du vill frysa in återstoden, jag vet inte hur pass "dåligt" det är att frysa in fryst persilja?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon