tepa
Hej

Jag har ju haft mina Novemberkaktusar hängandes i amplar ute i trädena i sommar. Men har ändå denna lilla kaktus fått för mycket sol ? Finns det något att göra ? Plantan är full med knoppar. Ska jag ta in den med en gång utan att avhärda ?

Hälsn Tepa
RitRat
Vad menar du är onormalt på denna planta? Varför skulle den ha fått för mycket sol?
Jag tycker den ser helt vanlig ut. Röda toppar har dessa på sina utväxter oftast.

Härligt att den har så mycket knoppar. Jag är faktiskt lite osäker om den tål att tas in i värmen hastigt.... Jag skulle nog göra det, men hoppas någon mera erfaren svarar på din fråga.
Alexander-VG-zon3
ja den tål att tas in direkt, solskada visar sig som röda/vinröda kanter och blad (på äldre blad också).

tepa
Hej

RitRat, det var det rödaktiga jag menade. Jag har flera stycken, bara denna har fått rödaktiga blad. Det var detta jag menade med att den kanske har fått för mycket sol.

Flaxss, tydligen har den det. Finns det något att göra ? Bara låtsas som ingentig ? Har inte tagit in dom ännu. Vi har ju haft sommarvärme här på Åland idag. Plus 20 grader !!!

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 26-09-2009, 23:20) *
Flaxss, tydligen har den det. Finns det något att göra ? Bara låtsas som ingentig ? Har inte tagit in dom ännu. Vi har ju haft sommarvärme här på Åland idag. Plus 20 grader !!!

Hälsn Tepa

men dom röda nya skotten är normalt på en del sorter(blir mer märkbart när dom är ute). jag har en som får gröna nya skott och en som får röda som sedan utvecklas och blir gröna.

en solskada ger rätt så mörka kanter och helt röda blad och brun/svarta områden. svårt att förklara.

hittade inga bra bilder att visa men nåt likande som detta

http://www.hrovatin.com/images/400/schlumb...uncata_body.jpg

http://blogs.discovermagazine.com/cosmicva...ster_cactus.jpg

din tycker jag har väldigt fina och friska och gröna bladleder. har den dock fått skador av solen så är det inget att göra åt det är bara att vänta på nya skott.
Sunny
Jeg tror ikke dette er solskada , men heller et resultat av kyla / kallt drag / vind.
Jeg såg samma reaksjon hos en plante som sto ved et öppent fønster en sommar / höst.
Det gikk bra hela sommaren , men i september ble de omogna leden røda på samma sett som på din plante. unsure.gif

CITAT (tepa @ 26-09-2009, 21:27) *
Ska jag ta in den med en gång utan att avhärda ?

Det tror jeg du kan gjøre , men sett den i et rom utan radiator og elektrisk ljus ,
og sett den så att den får ljuset inn från samma sidan som nu.

Jeg ville tatt bort röda led som ikke representerar förgrening.
Til exempel det som man ser nede til höger i ditt bilde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon