Full version: Skugglilja...
tepa
Hej

Har grävt upp två rundlar runt två träd, där jag planterat tulpaner. För att det inte ska se alltför risigt ut senare på sommarn så har jag planterat lite skuggliljor där, bl.a. Jag tycker dom är så söta, med sina små blommor. Finns det fler sorter än vad jag har? Jag har denna och så en sort med mera brunt än lila. Kan ni visa bilder på vad ni har och hur dom trivs ? Hur mycket skugga får era Skuggliljor ? Jag har ju mina under träd nästan mitt på gårdsplan, så jag vet inte riktigt hur dom kommer att trivas. Men ifjolsomras planterade jag några på ett ställe med bara morgonsol, det är dessa som blommar så vackert nu.

Mvh Tepa
Eva 33c
Släktet heter tricyrtis.
Det finns både flera arter och sedan även flera namnsorter inom varje art av skugglilja.
I SKUD kan man se vad de olika varianterna heter (sök på tricyrtis i rutan).
Sedan kan man söka på google om man vill. En googelsökning på bara tricyrtis ger detta resultat.
Själv har jag T latifolia, en gulaktig variant, i rabatten. Och så har jag två andra sorter på gång efter frösådd i vintras. Men de är så små än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon