Alexandra
Hjälp!!!!! Tog några sticklingar av min "Zilga" för ett tag sedan och satte dem i ett vattenglas. Inte trodde jag att de skulle få rötter så här snabbt! Vad ska jag göra med dem nu? Jag har inget svalt växthus eller så att förvara dem på .... kan de klara sig i inomhusvärmen över vintern och vad händer sedan när jag jordslår dem utomhus i vår (ifall de överlever)? Då är de ju inte vana vid kyla.... Nån som vet?????
Lars
Jag tog också sticklingar av Zilga i somras, tyckte det var lite sent (i juli-augusti) men de fick rötter väldigt snabbt. Eftersom de är så lätta att rota föreslår jag att du prövar med att sätta dem i jord och ha dem på den svalaste och ljusaste plats du kan hitta, och skulle dom dö kan du alltid ta nya i sommar, som förhoppningsvis hinner rota sig och vänja sig till vintern.

Hälsar Lars
Åsa, mälardalen zon 2
Mitt enklaste sätt att föröka staketvindruvor är via avläggare. Jag skadar ett av de nya skotten strax efter midsommar och böjer ner mot öppen jord och skottar över lite jord och lägger en sten på 1-2år senare har man en rotad planta där som man kan klippa bort från moderplantan och gräva upp och flytta till ny plats.

Förökning via avläggare kräver minimal skötsel man kan åka bort under sommaren utan att oroa sig för om de kommer att torka ihjäl och det brukar inte vara några problem med övervintring och liknande.
Lena N
Idag har jag klippt min staketdruva. Ett antal bra sticklingar ligger nu i regnet på altanen.

Efter att här ha läst om hur lätt de får rötter tänker jag imorgon chansa och sticka ner dem direkt i jorden. Ska bli spännande att se till våren om de börjar växa. rolleyes.gif

Gör de inte det får jag välja en annan metod nästa år när jag har klippt. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon