gavagai
Så här ser mina morötter ut. Några idéer om varför? Även en del av potatisen har något liknande rostaktiga missfärgningar (men då bara som små ringar, inte så helt "uppätna" som morötterna). (Färgen på moroten ska förresten vara så där ljusgul.)

ingrid fuxwall
Kan det vara sniglar eller någon annan "parasit"?
gavagai
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-09-2009, 21:01) *
Kan det vara sniglar eller någon annan "parasit"?

Jag vet inte, men det jag tycker är lite konstigt är att i princip alla morötter var så där, så det är en väldigt ivrig parasit i så fall. Det ser liksom ut som rost på dem.
Sussie F-Flower
-Du har inte gödslat för mycket???
Eva 33c
Det ser ju om som det man kallar skorv på potatis. Jag sökte lite på det, och det kan förekomma och orsaken inte riktigt känd. Men ett samband var för fuktig växtplats.
citat från VäxtEko:

"13. "Skorv" rel tal 1/6

Till "skorv" klassas en morot som har svarta vågräta band. Ytan på dessa band är något skrovlig. Orsaken till denna defekt är dåligt utredd, men en av orsakerna kan vara en allt för fuktig jord. Även angrepp av Streptomyces kan ge denna skadebild, men anses inte vara så vanligt förekommande. Moroten ger ett smutsigt intryck."

Men det kanske är lite långsökt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon