Full version: Vinterförvara fikon
Balkongodlarn
Hej!

Jag har en fikonplanta i en stor kruka på balkongen. Den har
växt så det knakar och satt fina frukter.
Men hösten och och vinter närmar sig och min fråga är nu hur man
vinterförvarar sitt fikon på bästa sätt?

Kan man låta den stå kvar på balkongen om man isolerar den väl?
Eller måste den plockas in?
Ska man klippa något i den och i så fall när?

Mvh
Balkongodlarn
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver inte klippa i den. Fikon är lövfällande så ljus är inget måste, bra förvaringstemperatur är kallt men gärna frostfritt, det behöver dock inte vara mer än någon plusgrad så det beror ju på hurpass kallt det blir på balkongen.
Alexander-VG-zon3
annars så kan du ha den som vanlig krukväxt under vintern (ev också extraljus), kylan den får ute under hösten-förvintern räcker som ''vintervila''. den tål också några minusgrader i kruka. det har jag haft.

ska du ha den på balkongen får du isolera väl, jag hade ett par ''test'' fikon ute på balkongen i vintras. med skydd. samtliga dog. detta i zon 3-4 som lägst på balkongen fick jag -10c. jag vet inte om det var kylan eller torka eller för blött eller växlande temp som dödade dom. mina fick lager av bubbelplast och grönvinterväv som skydd.

alt är om någon annan kan vinterföravara den åt dig eller om du har någon sval källare eller vind att ha den på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon