Full version: Perenner höstfix?
Bonnieblad
Hej,

Nu har jag kollat vad jag har för blommor, (sparade som tur var lapparna):

- Gråmalva Barnsley, 10 st står i rabatten, flytta vart?

- Flerårig stockros (Alcea ficifolia Alba) - bladen ser ut som rabarber, står i kruka, flytta?

- Lavendel Munstead och Lavendel Hidcote Blue (skillnad? vilken är härdigast egentligen)

- Calamagrostis Acutifl. Overdam tuvrör, 9 st står i kruka, vad göra?

Helst vill jag slippa gräva upp och ställa in i garaget, men man vill ju inte att alla fryser sönder, Barnsley är jättefina, redan tjockare "grenar", ska jag klippa ner dem?

Tips??
Bonnie B
HelenJ
Var bor du?

Är det i sydligare delar av landet ska du inte göra något alls. Inget ska klippas ner inför vintern, särskilt inte gräset. Däremot kanske det inte klarar vintern i kruka, så du måste kanske isolera krukorna eller ställa dem frostfritt. Viktigt är att inget står blött i vinter, då kommer växterna att ruttna.
renate
Det som är planterat kan du bara låta vara,krukorna kan du ev gräver ner så inte plantorna ruttnar när det blir för blöt i krukorn.Bäst av allt vore om du plantera ut allt i rabatten.Lavendel är bäst att plantera på våren men har du den i krukor plantera ut den i väldränerat jord.
lavendelgården
Munstead är tåligast. Hidcote Blue är känsligare. Jag skulle inte ta in dom, utan sätta ner dom i jorden någonstans. Sedan går det ju bra att fytta alla plantorna i vår.Lycka till!
Åsa www.lavendelgarden.nu
Bonnieblad

Hej, tack för alla tips!!
Jag bor i Stockholmstrakten.
Om man tar in krukorna i garaget, hur ofta måste man vattna då?
Räcker det att man lägger ett lass granris över Gråmalvorna, ska man klippa ner dem innan eller låta de vissna ner?

Vad händer om man klipper ner Stäppsalvia Caradonna nu (redan gjort, de såg så risiga ut, helt uttorkade), nu har det börjat komma grönt... hoppas de inte fryser sönder. Granris över?

/Bonnie
octachoron
En annan fråga med svar om gråmalva:
http://www.odla.nu/fs/article/file_15278.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon