Nu har vår familj äntligen fått staket runt vår tomt så vår äldsta autistiska dotter inte kan rymma. Vi har väntat länge och nu äntligen fått denna bostadsanpassning. Det blev klart i torsdags och jag har varit ute med barnen i tre dagar och det är så underbart.
Kan ni tänka er att ha ett stort trädgårdsintresse och aldrig kunna gå ut och göra något i trädgården? Sitta inne hela somrarna och se gräset växa och allt bara förfalla? Så har jag haft det och verkligen mått dåligt. Vi bor brevid en 70 väg och en 50 väg. Så det är vägar åt två håll. PÅ 70 vägen kör bilarna och långtradarna inte i 70 kan jag intyga! Så jag har sprungit, jagat, ropat, slitit mitt hår och nu är allt detta över.
Barnen kan åka skottkärra, gå runt och leka. Jag kan stå och prata med grannar (vilket jag nu inte vill eftersom jag vill JOBBA) och bara slappna av!
På dessa tre dagar tror jag att jag hunnit med mera i trädgården än vad jag har gjort där på 5 år. Inte så mycket gjort ändå men det är så kul! Trädgården har verkligen förfallit och gräsmattan är under all kritik eftersom gräset blivit så högt flera gånger varje år!
Nu ska jag äntligen ta itu med trädgårdskomposten och jag har bestämt mig för att göra lite snyggt i den delen av trädgården eftersom det brukar bli lite av tomtens "baksida".
Jag hade tänkt att ha tre komposter som jag fyller på en varje år och runt dessa tänker jag fläta grenar.
Så jag tänker ställa tre gröna kompostgaller-fyrkanter på rad. Sedan tänker jag slå ner pinnar i varje hörn och några emellan. Mellan dessa pinnar tänkte jag fläta med grenar eller lite tjockare kvistar.
Nu kommer min fråga:
Till pinnarna som jag ska slå ner i hörnen.... Vad ska jag använda för trädslag? Ska man behandla den del som man slår ner i marken? I så fall med vad? och var kan man köpa det?
Grenarna som ska flätas.... Vilket trädslag är bra att göra sådant med? Jag tänker just hållbarheten och böjligheten. Vill ju inte ha ett trädslag som går av och murknar fort.
Det ska ju också vara ett trädslag som är lätt att få tag på. Alltså inte ek eller så....

Har en del fläder som jag ska klippa ner. Är det ett alternativ. Jag har även asp, äpple, päron, tall och björk som jag kan ta i trädgården.
Eller kan man blanda tror ni?
Jag har knäppt en del "före kort" nu, så tänkte jag fotografera lite under arbetets gång. Alltid kul att ha. Så får ni se resultatet sedan. Om detta projekt nu blir av. Det beror alldeles på om jag får tag på material. Eller så får det bli ett projekt som man bygger på vart efter man klipper i trädgården. Behöver aldrig åka i väg med grenar mera!
/Anki