Anki
Hej hej!

Nu har vår familj äntligen fått staket runt vår tomt så vår äldsta autistiska dotter inte kan rymma. Vi har väntat länge och nu äntligen fått denna bostadsanpassning. Det blev klart i torsdags och jag har varit ute med barnen i tre dagar och det är så underbart.
Kan ni tänka er att ha ett stort trädgårdsintresse och aldrig kunna gå ut och göra något i trädgården? Sitta inne hela somrarna och se gräset växa och allt bara förfalla? Så har jag haft det och verkligen mått dåligt. Vi bor brevid en 70 väg och en 50 väg. Så det är vägar åt två håll. PÅ 70 vägen kör bilarna och långtradarna inte i 70 kan jag intyga! Så jag har sprungit, jagat, ropat, slitit mitt hår och nu är allt detta över.
Barnen kan åka skottkärra, gå runt och leka. Jag kan stå och prata med grannar (vilket jag nu inte vill eftersom jag vill JOBBA) och bara slappna av!

På dessa tre dagar tror jag att jag hunnit med mera i trädgården än vad jag har gjort där på 5 år. Inte så mycket gjort ändå men det är så kul! Trädgården har verkligen förfallit och gräsmattan är under all kritik eftersom gräset blivit så högt flera gånger varje år!

Nu ska jag äntligen ta itu med trädgårdskomposten och jag har bestämt mig för att göra lite snyggt i den delen av trädgården eftersom det brukar bli lite av tomtens "baksida".
Jag hade tänkt att ha tre komposter som jag fyller på en varje år och runt dessa tänker jag fläta grenar.
Så jag tänker ställa tre gröna kompostgaller-fyrkanter på rad. Sedan tänker jag slå ner pinnar i varje hörn och några emellan. Mellan dessa pinnar tänkte jag fläta med grenar eller lite tjockare kvistar.

Nu kommer min fråga:
Till pinnarna som jag ska slå ner i hörnen.... Vad ska jag använda för trädslag? Ska man behandla den del som man slår ner i marken? I så fall med vad? och var kan man köpa det?
Grenarna som ska flätas.... Vilket trädslag är bra att göra sådant med? Jag tänker just hållbarheten och böjligheten. Vill ju inte ha ett trädslag som går av och murknar fort.
Det ska ju också vara ett trädslag som är lätt att få tag på. Alltså inte ek eller så.... smile.gif

Har en del fläder som jag ska klippa ner. Är det ett alternativ. Jag har även asp, äpple, päron, tall och björk som jag kan ta i trädgården.
Eller kan man blanda tror ni?

Jag har knäppt en del "före kort" nu, så tänkte jag fotografera lite under arbetets gång. Alltid kul att ha. Så får ni se resultatet sedan. Om detta projekt nu blir av. Det beror alldeles på om jag får tag på material. Eller så får det bli ett projekt som man bygger på vart efter man klipper i trädgården. Behöver aldrig åka i väg med grenar mera!

/Anki
MariaS
Till "hörnpålar" skulle jag föreslå tryckimpregnerat virke klass A (Vit markering) Absolut bästa material att använda och fläta med är Salix/pil. Följsamt och hållbart.

Kul idé föresten. LÅter snyggt, så visa gärna bilder sen.

Edit: blev dubbelt svar...
Aqvakul
Hej Anki!
Så härligt att du äntligen kan utnyttja din trädgård. Jag önskar dig verkligen lycka till med ditt trädgårdsprojekt. Det ska bli intressant att följa det. (Om du inte vill ja tryckt virke, så är alternativet kluven ek)
EKLO
Jag har en liknande kompostbyggaridé vid fritidshuset (inte kommit så längt än). Jag har naturtomt och väldigt gott om en och rönn, rönnspön är fint att fläta med. Ene håller länge, till hörnpinnar, stag och sådant.
Anki
Hej hej alla ni som svarat!

Tack så jättemycket för era svar!
Det var jättebra tips!
Hur är det med ene...kan man köpa det eller går man ut i skogen och tjyvhugger en? I södermanland där jag bor finns det ju massor av enar under kraftledningar och liknande. Men i Gästrikland där mina föräldrar bor där jag skulle kunna hugga ner lagligt finns knappt några alls!

Andra förslag var kluven ek...... var köper man det? Är det dyrt?
Så var det där med salix/pil. Samma sak där... var får man tag på det?
Rönn hade jag en massa för någon vecka sedan. Jag har det fortfarande kvar men det kanske ska vara alldeles nyhugget för att man ska kunna använda det!
Någon som vet?!

Åh vad jag längtar tills jag får köra igång.
Jag har förberett marken under nu och ställt dit en ruta med kompostgaller för att se hur stor plats det kommer att ta!

Kanske ska gå och fråga byborna här vem som äger skogen här brevid och fråga ägaren om jag får hugga lite sly!

Ha det gott och tack än en gång för tipsen!
/Anki
EKLO
Hej,

Nej enar får man inte ta hur som helst, de är ofta väldigt fredade eftersom de ofta växer mkt långsamt. Det jag pratade om var sådana jag har på tomten, mängder av förvuxna jätteenar som man måste ta ner ibland för att inte kväva sig själv och nya småenar (något har def. hänt på enefronten sedan jag var barn för fyrtio år sen - kanske är det de mildare vintrarna som gjort att enarsna skjutit så kollossalt i höjden?).

När jag pratar om rönn: Jag har ett par stora rönnar på tomten och runt dom kommer det med blixtfart raka fina rotskott i massor varje år. Ett par år så är de långa nog att fläta med (ett par meter).
MariaS
Kolla i din omgivning. Det finns säkert någon som odlar energiskog (=salix/pil) Pratar man med odlaren, så får du säkert köpa spön för ringa peng (ca 1:-/st) SAlix växer med mellan 1,5-2,5m/år, så det är riktigt snabbväxande grejer.
Källtorpet L&T
CITAT (MariaS @ 27-09-2009, 23:46) *
Kolla i din omgivning. Det finns säkert någon som odlar energiskog (=salix/pil) Pratar man med odlaren, så får du säkert köpa spön för ringa peng (ca 1:-/st) SAlix växer med mellan 1,5-2,5m/år, så det är riktigt snabbväxande grejer.

tänkte du att hon skulle fläta med pil ovan mark, med "död" ved??

varför inte sticka ner sticklingar av pil diagonalt i marken, varannan höger och varannan vänster och låta den ta fart och växa..
på så vis får man ett rutnät som blir grönt och fint på sommaren och som dessutom "gömmer" komposten..
nackdelen är ju årstillväxten, det blir ju lite extrajobb med att beskära årsskotten..
men snyggt skulle det bli..
MariaS
Det var nog mer TS som själv skrev att "fläta emellan", men nu har hon ju fått lite mer förslag på det upplägget.
Anki
Lät ju spännande att sätta sticklingar!
Kan man fläta dem också? Hmm tål att tänkas på.
På förskolan där min dotter går har de en pil portal och på skolan brevid har de en berså av pil. Kan man ta sticklingar från dem? Men det blir ju som sagt en del extra jobb att klippa runt komposten.

Hade tänkt mig död ved ganska grov så det bygger lite när man flätar.
Men jag kan ju ändra mig!

Tack igen för förslagen!
MariaS
CITAT (Anki @ 29-09-2009, 00:14) *
Lät ju spännande att sätta sticklingar!
Kan man fläta dem också? Hmm tål att tänkas på.
På förskolan där min dotter går har de en pil portal och på skolan brevid har de en berså av pil. Kan man ta sticklingar från dem? Men det blir ju som sagt en del extra jobb att klippa runt komposten.

Hade tänkt mig död ved ganska grov så det bygger lite när man flätar.
Men jag kan ju ändra mig!

Tack igen för förslagen!

Det fungerar att ta sticklingar från dom, men det tar tills nästa höst innan du kan skörda för att få torra spön att fläta med.

Gillar man att fläta och göra egna grejor, så ska man absolut försöka hitta någon som har sticklingar till korgpil. Då kan man ha riktigt roligt i trädgården sen. Fläta korgar, pallar, växtstöd, avskärmningar, vindskydd ja vad man känner för helt enkelt. Finns jättebra böcker i ämnet på biblioteket....

VAd har vi lurat in dig på nu whistling.gif innocent.gif giggle.gif
Källtorpet L&T
CITAT (MariaS @ 29-09-2009, 01:03) *
VAd har vi lurat in dig på nu whistling.gif innocent.gif giggle.gif

det återstår att se om sådär två år när hon vill ha tips på hur man utrotar Salix, eller vad tror du MariaS..??

näe, skämt åsido..
Salix av alla dess sorter är oerhört lättförökat, det är väl gränsfalla att jag skulle vilja klassa det som ogräs..

mina svärpäron har en "skärm" som består av salix som är flätad diagonalt som ett rutnät, ska försöka ta en bild på den nästa gång jag är dit,
nu borde den ha lövat av sig lite så man ser hur den är gjord..
dom stack bara ner pinnar i marken och såg till att pinnarna hade gott om vatten..
MariaS
Jodå, salix är nästan omöjligt att misslyckas med, utom möjligen här då...
Först kom rådjuren ranting.gif och drog upp sticklingarna, sen spottade de ut sticklingarna fem meter bort, vilket jag inte upptäckte förrän två veckor senare (semester..)
Skaffade nya sticklingar, som denna gång sattes i krukor för rotning först, sen utplantering till växtplatsen. VATTENSORKEN! rtfm.gif ranting.gif BEhöver jag säga mer... devil.gif Utom möjligen att det var såna där jättetjusiga salix som floristerna använder i sina arrangemang... -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon