Drömorangeriet
27-09-2009, 13:53
Vårt fikonträd växer och frodas. Kommer nya toppblad hela tiden och till en början är de friskt gröna och utsträckta men efterhand så kroknar bladen, liksom rullar sig inåt. Jmf en spänd utsträckt hand och en helt avslappnad (fingrarna åker in mot handflatan). Sedan börjar bladen sakta tappa färg, blir lite torrare/strävare samt gulnar såsom höstlöv - MEN faller inte av.
Kan även se dessa tendenser på vårt citronträd samt limebuske som delar rum med fikonträdet, men inte i lika stor utsträckning.
Rummet är ett inglasat rum/hörndel av lägenheten med mkt stort ljusinsläpp.
Vet någon vad orsaken till detta kan vara?
Alexander-VG-zon3
27-09-2009, 13:59
kan du visa några bilder på det?
Hej
jag tycker att det är naturligt under den här tiden.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
27-09-2009, 19:59
Jag tycker också det låter normalt för denna årstid, kvaliten på det naturliga ljuset är sämre än vad det är under sommaren + det är ju färre ljusa timmar/dygn.
Alexander-VG-zon3
27-09-2009, 20:15
därför är det lättare med en bild så ser man om det är en vanlig höstfärg med vanlig invintring eller om det är nåt annat fel. '
Citrusar ska inte fälla bladen och heller ej få höstfärg om allt står normalt till, dock är det för lite ljus så kan även dom fälla bladen men inte så här tidigt det brukar visa sig längre in på vintern.
fikons höstlöv ska inte rulla sig eller bli konstiga, utan jämt gula och sedan falla av.
så här ser fikon löv ut under hösten
http://www.pixbox.se/pic_show_id29458776.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id29458782.html
Hej
Nästa alla bladen rolla sig om de känner sig ligger ender varm eller kalt eller lite ljus , de gör så för att skydda sig.
Alexander-VG-zon3
28-09-2009, 23:11
CITAT (Bassam @ 29-09-2009, 00:05)

Hej
Nästa alla bladen rolla sig om de känner sig ligger ender varm eller kalt eller lite ljus , de gör så för att skydda sig.
mitt/mina fikon gör inte det och har aldrig gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.