magnsjo
Hej,

jag skulle plocka upp vår sparrispotatis som vi satte i början på sommaren häromdagen. Den var full i vita larver, jag undrar vad man gjort för fel, vad man kan undvika till nästa gång. Den andra sorten jag satte var i oskadat skick. Men sparrispotatisen som sagt var full i dessa vita larver...

Båda var köpt utsäde med stämpel.

Nån som vet vad det är för vita små rackare som festar på potatisen?
KURT
Hur ser de ut? Längd, tjocklek? Gärna foto! Det finns knappast några specifika skadelarver som angriper potatis. Däremot finns det en del generella skadegörare som också kan angripa potatis:

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/faktabla...T047/FVT047.HTM
Bassam
Hej
Det är bästa att skydda grönsakar från larver att täcka markewn efter plantering på fiberduka , men nu kan man borta dom på handen eller spreja dom på vatten som blandad med såpa.

H: Bassam
KURT
CITAT (Bassam @ 27-09-2009, 15:50) *
Hej
Det är bästa att skydda grönsakar från larver att täcka markewn efter plantering på fiberduka , men nu kan man borta dom på handen eller spreja dom på vatten som blandad med såpa.

H: Bassam

Spreja potatisarna med såpa? När larverna är inne i potatisarna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon