CITAT (Eva 33c @ 27-09-2009, 16:05)

Jag kan inte svara dig av egen erfarenhet, då jag alltid har flera sorters gurkor och de korsar sig med varandra så har ja inte tyckt att det varit väst besväret. Men jag bifogar en länk till Runåbergs Fröer, de ger alltid fröodlingstips på alla grönsaker.
Fröodling av gurkaHoppas du blir lite klokare av det, och kanske någon annan kan ge dig mer tips.
(Jag utgår från att det inte är en F1 sort du odlat, fröavkomman från dessa är väldigt chansartade, ofta sämre än moderplantan)
Tack för länken! Jag skall låta några sitta kvar och ta in några när det blir frost även om jag i och för sig täcker över. Det fanns både han och honblommor så jag antar att det inte är någon F1 hybrid. Jag har dock odlat en F1 hybrid också. Tror dock inte den har hanblommor så då borde den inte kunna korsa sig med den. Om den har korsat sig så kunde det kanske vara med squashen men det kanske kan bli något roligt.
Att jag vill ta frön beror på att odla kanske inte säljer den sorten mer. De har ju ett erbjudande per år på grönsaksfrön och nästa år kanske den gurkan inte är med. Det var engelska frön så jag kanske inte får tag i den mer.
Skulle förresten vara roligt att höra om någon annan köpte den och hur det blev för er. Plantorna har vuxit som ogräs åt alla håll och vi har ätit gurka så fort vi hinner. Väldigt matiga i köttet. Har aldrig ätit gurkor som är så matiga och goda tidigare.