Full version: Nya rosor
flouee
Jag var på sommarstället nu i helgen (där jag ska plantera alla rosor jag brukar fråga om smile.gif), men jag kunde såklart inte hålla mig utan tittade in på både Coop Bygg (Skara) och Liden (Bogrönt, Lidköping). Gissa om jag hittade en del både planerat och oplanerat! Först New Dawn och Louise Odier (40 kr st) från Coop, och dagen därpå hittade jag två Wild Edric för 50 kr st (!), en Stanwell Perpetual, en Irma och en Rose de Rescth (80 kr st) på Liden!

I min förtjusning glömde jag titta på storleksangivelserna, så SP och Irma blir lite oväntat stora när jag sedan läste på... Som tur var hittade jag lite plats i min kommande roshäck, så där står de nu och (förhoppningsvis) njuter av min omsorgsfulla plantering... Jag läste att SP kan bli nästan marktäckande, så den fick vara i ytterkant där det vore ganska fint till och med. smile.gif Och Irma blir väl i storlek med Louise Bugnet och Wasagaming? confused.gif

Hur är det med er, har ni gjort några klipp på årets reor? smile.gif
Kajsa
Irma blir ca 2 - 3 m hög, tuff fryser aldrig ner här, såååå vacker
Wild Edric blir ca 1.5 m eller mer, buskig, tål mycket kyla, rugosa.
Wasagaming ca 1.5 - 2 m och lika bred, doftar himmelskt gott, ljuslila.
Stanwell Perpetual ca 1.8 x 1.8 m, klena grenar

Ja vad billigt, hoppas du blir så nöjd nästa sommar. Har inte gjort några rea fynd på rosor men väl på många perenner i höst.
flouee
Vad bra! smile.gif Jag satte Irma längst bak så hon kan få breda ut sig ganska mkt, tänkte att det var bra om hon skulle skjuta rotskott...

Om man inte ska beställa över nätet - var hittar man egentligen Wasagaming? Bogrönt? Jag har inte sett den någonstans, och har bara hört om plantskolor runt Stockholm som säljer den.... (Jag bor ju i Göteborg...) Någon som har tips??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon