Full version: Djungelgurka
Red Top
Har odlat djungelgurka i växthuset i sommar. Det blev inte så många färdiga gurkor(ett fyrtiotal), så i går bestämde jag mig för att slänga plantan. Behöver plats till annat. Döm om min förvåning, när hela 20 l -hinken var full av vita rotknölar.

Mina frågor är:
1) Går de att äta?

2) Går det att plantera rotknölen jag håller i handen och få "lianerna" att börja växa igen? Klippte av den när hinken skulle ut ur växthuset.

kentbra
måste väl gå att övervintr svalt för att sedan plantera och få nya plantor.
köper eller byter gärna till mig ett par knölar och provar.

kent.bravin@telia.com
Red Top
Om du PM:ar din adress till mig, så skickar jag en knöl med blast till dig. Sen får vi se hur det går. smile.gif
MariaS
Hittade det här på rara växter.
Red Top
Tack MariaS!

Min fundering berodde mest på att jag kapade av den jäms med fotknölarna innan jag upptäckte de häftiga rötterna. Hade inte tänkt övervintra den.

Nu blir det kentbra:s problem.
MariaS
Åja, nån liten knöl har du väl ändå kvar i nån kruka... Prova att "dahlia"-förvara knölen i torr kruka i vinter, på något svalt utrymme, så kan ju du och kentbra jämföra sen och skvallra för oss andra hur det gick wink.gif
Red Top
Måste jag??

Nåja, jag har ju ngr kvar, som jag tänkt använda till ett speciellt tillfälle.

MariaS
CITAT (Red Top @ 28-09-2009, 19:37) *
Måste jag??
Nåja, jag har ju ngr kvar, som jag tänkt använda till ett speciellt tillfälle.

Jaaaa yahoo.gif djungelrotsoppa till påsk då yahoo.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon