Jag hade en låg krypande blåblommig perenn (förklarar sen) i en kruka över sommaren och satte ned den i rabatten nu några dagar sen. Växten hade ett problem: Nästan alla blad var täckta med mjöldagg. I samma kruka var det två andra sorters perenner också, men dessa hade inte angripits, bara den här ena.
Jag har inte gjort någonting, den står nu i rabatten med sina blad i gråvit beläggning. Finns det något att göra nu? Kan daggen ha försvunnit när våren kommer, eller är det självklart att den finns kvar?
Jo, vad växten heter, har jag helt glömt bort. Kanske någon kan hjälpa mig? Det är en marktäckare, mörka brungröna blad och uppstående klasar med blåa blommor, nästan som salviablommor i miniatyr.
Tack för tips på blomnamn OCH mjöldagg-kamp!
Gunilla T
27-09-2009, 19:25
Det är nog en Revsuga Ajuga reptans och du behöver nog inte göra någonting, nästa år kommer den upp fräsch och fin igen.
Jaaaa. Tack Gunilla, det är revsuga. Lustigt namn, jag känner igen det. Hoppas den övervintrar bra här, ungefär zon 5.
Och: Fint att mjöldaggen dör under vintern. Låter bra det.
Hej
övervintringen med mycel på vilande knoppar och blad o stjälkar så det är bra om du borta skadad delar. H:Bassam
Revsugan är ju en perenn, så rötterna överlever till nästa år.
Bassam; Ska jag alltså ta bort och förstöra alla stjälkar och blad som har mjöldagg? Det är 100 %, så det blir bara rötterna kvar.
lavendelgården
30-09-2009, 18:31
Låt den bara stå - den kommer fint i vår igen. Att den får mjöldagg kan bero på att den står för torrt. Om problemet återkommer nästa år - vattna och spruta md Atamonlösning (1/15). Atamon köper man i närmaste livsmedelsaffär - man har den till sylt o saft!!!!
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.