Full version: Korean Beauty
Monarda
Min Korean Beauty blommar för fullt just nu. Den är ju så diskret och smälter så väl in i den övriga grönskan så jag har faktiskt inte lagt märke till den förrän idag. Ju mer jag tittade ju fler blommor såg jag, toppen på plommonträdet var översållad.

[attachment=42533:P9270668a.jpg]

[attachment=42534:P9270659a.jpg]

[attachment=42535:P9270663a.jpg]
octachoron
Jag har en planta som också blommar nu. Den började för en vecka sedan och alla blommor har inte slagit ut än. Väldigt mycket blomknoppar på den.
Korean Beauty verkar blomma riktigt sent, min är visserligen skapligt nysatt, planterade den i våras så den kan ju vara sen pga det skälet också. Men om alla Korean Beauty blommar vid denna tid så är den ju definitivt inte en chiisanensis som det stod på fröpåsen! (Chiisanensis blommar mestadels tidigt på gammal ved)

Hur hög är din 'Korean Beauty'? Min är ca 2 meter nu.

Clematis Korean Beauty

Monarda
Jag frösådde den för några år sedan och det här är andra året som den blommar, lika sent förra året också. I år har den verkligen skjutit fart och kommit till toppen av plommonträdet som är ca 3 m högt. Men det är ju kul med något som blommar när allt annat börjar lägga av.
Jag har zon 4 här, det kanske också påverkar blomningstiden?
octachoron
Detta år så började blomningen på C. 'Korean Beauty' den 4:e oktober. Sorten visade sig vara en senblommande C. serratifolia.
Detta är alldeles för sent i zon 4, frosten kom ju alldeles därpå så bara en handful blommor hann slå ut.
Trots dess vackra bladverk, snabbväxande karaktär och lätthet att föröka (både med sticklingar och frö) så kommer jag att plocka bort min äldsta planta och ersätta med en tidigare blommande klätterväxt!

Någon som har ett förslag på ersättare?
Jag tänkte mig någon med inte fullt lika tätt bladverk som 'Korean Beauty'.

Kajsa
Ingen klematis utan något annat som tex en kaprifol eller vad menar du för annan växt ?
Kanske en röd klätterros Quadra/Kanadaros finns i mitt album, zon 6 blommar hela sommaren.
Eller en klematis/viticella finns många i mitt Klematis album, blommar juli-sept.
Tidiga stor blommiga sorter kommer bara frysa i zon 4.
octachoron
CITAT (Kajsa @ 27-11-2010, 21:57) *
Ingen klematis utan något annat som tex en kaprifol eller vad menar du för annan växt ?
Kanske en röd klätterros Quadra/Kanadaros finns i mitt album, zon 6 blommar hela sommaren.
Eller en klematis/viticella finns många i mitt Klematis album, blommar juli-sept.
Tidiga sorter kommer bara frysa i zon 4.

En viticella-klematis låter som ett bra förslag.
Hur är bladverket på en typisk viticella, tätt eller med lite större nodavstånd?

Kajsa
Här en bild där man ser bladen ganska mycket. Titta också i min tråd här " klematisfavoriter " eller i mitt album/Klematis där finns många viticella.
Viticella sorterna har jag mest av, fryser aldrig bort, klipps ner sen höst, blommar på nya rankor varje år, Grupp 3, alltid friska, helt utan bekymmer ! Blir 2.5 - 5 m lite olika, tätt växtsätt ! Klarar både sol, skugga.

Hågelby White
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon