Silver Vera
27-09-2009, 20:08
Hejsan
Någon som vet vad detta är ?
Jag tror det är en bloddroppe,men den har så stora blommor.
Är den perenn ?
Åsa, mälardalen zon 2
27-09-2009, 20:38
Det är en fuchsia (= blodsdroppe), det är ingen perenn (perenner är örtartade och vissnar ner helt på vintern, enbart rotsystemet överlever) men den är flerårig, dock inte i vårat klimat men man kan övervintra den påfrostfritt ställe.
Det finns hundratals om inte tusentals olika sorter fuchsia med olika utseenden, vissa har blommor som bara är några mm andra har jättestora blommor. Det finns några få fuchsiasorter som kan övervintra ute i södra sverige ifall man planterar dem ljupt. Jag tycker din ser ut som någon slags hängfuchsia och den är ingen av de som kan överleva svensk vinter.
Lite språkfunderingar...
På finska heter fuchsia 'verenpisara' vilket betyder blodsdroppe/bloddroppe, möjligen kallas den så på finlandssvenska. Kanske är du Silver Vera finlandssvensk?
Red Top
27-09-2009, 22:47
Även i Sverige kallas fuchsia för bloddroppe eller Kristi blodsdroppe. Åtminstone har jag ofta hört det namnet.
Silver Vera
27-09-2009, 23:24
Nej,jag är inte Finsk.
Kanske kan jag övervintra den genom att plocka in den, o behandla den som en inneväxt ?
Den är ju så vacker .
Hej Silver Vera.
Jo, ta in den innan frosten och förvara svalt och ta ut den igen på våren, men akta för frost. Jag lyckades övervintra en Fuchsia i vintras, hade tre, men bara en klarade sig. Har ett isolerat rum inne i garaget, det håller 8-12 grader med litet värmeelement på vintrarna. Du ska absolut försöka.
Jag har också hört om Blodsdroppe, i svenska veckotidningar. RitRat, är DU finsk? Jag är det.
Hälsn Tepa
Jovisst tepa, jag är finsk, bott i Sverige i 26 år, inte riktigt halva mitt liv. Och jag är dessutom en riktig språk-nörd, därför min undran om namnet.
Hej RitRat, gissade nog att du har anknytning till Finland...hi hi, vad trevligt !
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.