varghem
27-09-2009, 20:51
Har haft en sk himmelsblomma ute i sommar. Tog in några stjälkar som brytits av i vinden och satte i vas. Dom blev inget snyggt som snittblomma men när jag skulle slänga dom så upptäcker jag rötter och antydan till nya skott. Går dom att föröka på detta viset? Är det någon mening att plantera stjälkarna? Och hur sköts dom i vinter i så fall.
Eva 33c
28-09-2009, 08:34
Jag tror att man övervintrar himmelsblomman som en dahlia, den får vissna ner och sedan sparar man roten. Om det går att hålla den i växt under vintern inne vet jag inte. Jag har själv haft den i år för första gången. Jag sådde den från frö. Och det var så otroligt lätt att dra upp den från frö och de har blommat hela sommaren. så jag tror inte att jag kommer att bry mig om att spara några rotknölar. Men frö har jag tagit. Nu kanske det finns lite olika varianter av denna blomma, och har man en speceóell modell så är ju att spara roten det som ger exakt samma planta nästa år.
Men om du nu ändå fått lite rötter på dina stjälkar, varför inte pröva med en planta inne och se vad som händer?
varghem
28-09-2009, 09:28
Har satt två stjälkar i jord

kan ju inte låta bli
Får se om det ger nåt
Rosmarin
28-09-2009, 09:52
Ja men det är väl klart att du ska prova att plantera dem om de nu har fått rötter redan. Hade jag också gjort

.
Jag har himmelsblommor

i rabatten sedan två år tillbaka och de självsår sig bra. Första året planterade jag köpta rotknölar och i år gjorde jag ingenting men de kom så bra så i alla fall så

. Inte exakt där knölarna varit men lite runt omkring.
varghem
28-09-2009, 10:55
Ska nog inte utmana ödet och låta dom vara som perenner

Står på förpackningen att rotbitarna ska läggas i torr torv svalt och mörkt. Är nog det som gäller i Sverige
Rosmarin
28-09-2009, 11:07
CITAT (varghem @ 28-09-2009, 11:55)

Ska nog inte utmana ödet och låta dom vara som perenner
Står på förpackningen att rotbitarna ska läggas i torr torv svalt och mörkt. Är nog det som gäller i Sverige
Är nog det som gäller även här skulle jag tro, men eftersom de självsått sig bra så kommer jag inte att göra mig omaket att gräva upp rotknölarna.
Jag sår hellre nya till våren om det nu visar sig att de inte kommer av sig själv.
När ni pratar om Himmelsblomma, vilka sorter har ni då?
Sjölv har jag Commelina dianthiflora som är härdig hos mig i zon 1 och Commelina coelestis.
tulle
Eva 33c
21-10-2009, 20:29
Commelina dianthifolia sotd det på fröpåsen från Thompson&Morgan, så det är den jag sått. Fast jag bor i zon 5 så överlevnadsmöjligheterna utomhus är nog lika med noll. Men jag har tagit frön...
varghem
22-10-2009, 07:17
commelina coelesti står det på min. sen står det att den tål ej frost och tas därför in under vintern.
Rosmarin
22-10-2009, 09:00
Vet faktiskt inte vad mina heter. "Commelina" är allt som står på etiketten till påsen som knölarna legat i från början.
CITAT (Rosmarin @ 28-09-2009, 10:52)

....
Jag har himmelsblommor

i rabatten sedan två år tillbaka och de självsår sig bra. Första året planterade jag köpta rotknölar och i år gjorde jag ingenting men de kom så bra så i alla fall så

. Inte exakt där knölarna varit men lite runt omkring.
Sådde frön från en påse likadan som din förra sommaren.
Gillade de blå blommorna bäst så jag plockade frön från dom förra hösten och förkultiverade dom i våras.
Har dåliga möjligheter till vinterförvaring av rötter, tycker att det är lättare att spara frön.
Himmelsblommans frön var lätt även för en gröngöling som mig att förstå hur jag skulle göra med.
Odlar på balkong ska jag kanske tillägga.
Rhiane, hur såg dinCommelina ut? Var alla kronbladen på blommorna lika blå eller var det bara de två översta som var blå? Har du någon bild kanske?
Undrar
tulle
Alla på den blå var lika blå.
Här är en bild i hastigheten [attachment=43541:DSCN2336.JPG]
1000 tack för att du visade en bild av din Commelina.
Finns det ingen som har en Commelina där endast de två översta kronbladen är blå eller en helvit Commelina?
tulle
Helvit???
Hade det förra sommaren, bedårande. Tog inga frön från den helvita men jag har väl kvar orginalfröpåsen någonstans.
[attachment=43550:vit.png]
Hade en lila himmelsblomma också.
[attachment=43551:lila.png]
Dock ingen blå med vita kronblad underst.
Har en liten planta som frösått sig själv som förmodligen är blå, men som kan vara vilken färg som helst. Det finns en liten chans att den kommer från frön från förra sommaren. Den blommade inte i år men jag ska se om den överlever vintern. Den är fortfarande oförskämt grön och fin därute på balkongen.
Rosmarin
23-10-2009, 10:06
Det ÄR bedårande små blommor!!!
Commelina Communis ser ut så här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.