Full version: Tomatfröer
Scout
Jag har odlat ett flertal olika tomatsorter på min odlingslott (Subarctic plenty, Tiny Tim, Charlies green, Black Krim, Pineapple, balconzauber och Ildi). Vissa av dem tycker jag var mycket lyckade och vill nu ta fröer av. Då jag odlat dem tätt ihop är jag rädd att de har korsat sig med varandra och att fröna då kommer att ge skumma korsningar av olika sorter med okända egenskaper.

Hur stor är risken för detta? Tenderar tomater att korsa sig eller är de mest självbefruktande? Eller är det olika för olika sorter? Kan jag spara frön till nästa år och räkna med att då få upp plantor av "rätt" tomatsorter?
Solstorm
Har lärt mig att tomater är mindre benägna att korsa sig än andra växter. De flesta blir samma som moderplantan, fast kanske inte precis alla.
MariaS
Ett år råkade två av mina tomater hamna så nära varandra, att blomningen skedde klase bredvid klase, då korsade sig de två tomaterna. Numera planteras de med 50cm varandra, så det är alltid lite luft mellan plantor och klasar. Inga korsningar. Så jag tror inte det är så lätt att de korsar sig med varandra. Det ska nog mer vara just som jag hade det att klasarna/blommorna riktigt gick i varandra.
ingrid fuxwall
Men nog måste man tänka på om det är en hybrid också, fast kanske inte i detta fallet men ... Kan själv inget om detta men andra har sagt så till mig
Scout
Tack, det låter lovande att de inte beblandar sig så lätt. Då vågar jag ta frön. Känns ju bra att kunna bli självförsörjande på utsäde. Det blir ju bisarrt mycket frö i varje tomat.

Nästa fundering:
Om en tomat är grön när jag plockar den, och jag sen lägger den inne för eftermogning, och tomaten efter ett tag ser mogen ut och smakar okej. Kan man då räkna med att fröna också är grobara och dugliga att så? eller är fröna ändå omogna och klena? Alltså måste tomaten mogna på plantan för att fröna också ska mogna? Eller kan man plocka dem gröna och ändå få dugliga frön?

CITAT (ingrid fuxwall @ 28-09-2009, 20:30) *
Men nog måste man tänka på om det är en hybrid också, fast kanske inte i detta fallet men ... Kan själv inget om detta men andra har sagt så till mig

Det är ju inga F1 hybrider någon av dem utan "riktiga" sorter. En F1 hybrid skulle riskera att bli konstiga korsningar även om den bara paras med sig själv. Så såna ska man hålla sig ifrån om man vill ha eget utsäde.
Tulipanaros
De flesta tomater är inte öppenpollinerade, och då är risken för oönskade korsningar liten. Men en del sorter -- i synnerhet potatisbladiga, och en del äldre sorter, har jag lärt mig -- är öppenpollinerade och känsliga för korsbefruktning. Vilken sort du har ser du på blomman: om toppen är helt stängd så att ståndare och pistill inte syns är det antagligen säkert att ta frön. Och så är det för det mesta. (Däremot är det förstås bra att ta fröna från de finaste/bästa/största individerna, för att föra vidare de önskade egenskaperna.)

Jag tror att det är säkrast att låta fröna mogna på plantan. Jag har aldrig försökt så eftermognade frön men tror att de får dålig grobarhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon