Okej:
Det som har lyckats bra, har varit främst blomman för dagen och basilika. Båda är ju riktiga solälskare.
Blomman för dagen-blommorna är utslagna från gryningen fram till ca 12 på dan, efter det blir det hett, och blommorna drar ihop sig. De gör rätt för det engelska namnet Morning Glory. De förgyller verkligen morgnarna!
Det som blev en riktig flopp, var svenska plocksalladsfrön. Jag läste inte på fröpåsen, bara sådde. Det kom inget och kom inget... Till sist kom det ett par ynkliga plantor på två meter. Som tur var hade jag påsen kvar, hade ju tänkt så mer lite senare. Där stod: Sås tidigt på våren, gror inte i temperaturer över +20 grader.
Hmmm... *klant*. Det finns förstås lokala salladssorter där, och de gror som de ska.
Bekanta växter som jag ser mycket där i de solheta trädgårdarna (inte från svenska frön dock):
Svavel-Cosmos (cosmos sulphur)
http://www.oklahomafood.coop/shop/members/...p?image_id=3439 , tagetes, zinnia, canna, spikklubba, ricin, portulaca, hibiscus, .... kommer inte ihåg fler just nu.
De flesta andra är tropiska, som man inte har här i trädgårdarna, bara som krukväxter. T.ex. en massa olika croton.