Full version: Trädgård i Afrika
Boisol
Har en liten trädgård o takterrass i Egypten. Tycker det är så fint med alla bouganvillor o hibiskusar som aldrig vill sluta blomma men har nu fått en längtan efter det vi har i Sverige. Ser t ex inte en pelargon här nere! Skulle vilja ha lite tips på vad som kan tänkas komma hit som frön o trivas i detta klimat. Har 362 soldagar/år, lite kyligare under dec, jan o feb men aldrig under 10 gr på nätterna, dagarna är varma även då med ca 25 gr i medeltemp. Under juni, juli, aug går temp aldrig under 33 gr, oftast är det 37-43 gr dygnet runt. O det regnar naturligtvis aldrig här...... Tacksam för tips o ideer, så min man kan köpa med sig lite roliga fröer när han kommer ner senare i höst.
RitRat
Hej Boisol och andra! Jag har också en trädgård Afrika, och den är ganska stor!
Jag o min man (svensk) brukar tillbringa några månader i Gambia varje vinter, och resten av året är det en gambisk familj som ser till huset och trädgården. Svenska sommaren är så skön, den vill vi inte vara utan!

Gambia har mycket hetare klimat än Egypten. Temp. dagtid är ca 30-35 grader, på nätterna sällan under 18 grader. Utpräglad regnperiod 4-5 månader på sommaren, helt torrt under 7-8 månader vinterhalvåret. Temperaturen densamma året om. Luftfuktigheten är det stor skillnad på under de två helt olika säsongerna. 30-35 grader känns inte alls för varmt när luften är torr. Däremot känns det fruktansvärt klibbigt om fuktigheten är 90 grader.

Jag har experimenterat en del med svenska frön i Västafrika, en del har blivit bra, annat har misslyckats.
Lika roligt är det att experimentera med afrikanska frön här i Sverige.
Jag ska berätta mera en annan gång, bara svara snabbt nu, för tiden är lite knapp.

Ritva
Rihane
Bor du i övre Egypten? Verkar så eftersom det inte regnar. Har varit där en del men har då mest storögt tittat på annat än växter.
Tyvärr har jag bara brytt mig om växter när jag varit i nildeltat och Sinai.

Både i nildeltat och Sinai har jag sett en hel del av de svenska sommarblommorna som vi har och annat bla pelargoner. I Sinai såg jag petunior överallt.
Festligt nog så pratade jag med en egyptisk agronom för någon vecka sedan som är här för att forska.

officinalis
CITAT (RitRat @ 28-09-2009, 14:44) *
...
Jag har experimenterat en del med svenska frön i Västafrika, en del har blivit bra, annat har misslyckats.
Lika roligt är det att experimentera med afrikanska frön här i Sverige.
..

Nu blev jag minsann nyfiken på vilket det är som lyckats!
Orkidétjuven
Samma här tongue.gif
RitRat
Okej:
Det som har lyckats bra, har varit främst blomman för dagen och basilika. Båda är ju riktiga solälskare.
Blomman för dagen-blommorna är utslagna från gryningen fram till ca 12 på dan, efter det blir det hett, och blommorna drar ihop sig. De gör rätt för det engelska namnet Morning Glory. De förgyller verkligen morgnarna!

Det som blev en riktig flopp, var svenska plocksalladsfrön. Jag läste inte på fröpåsen, bara sådde. Det kom inget och kom inget... Till sist kom det ett par ynkliga plantor på två meter. Som tur var hade jag påsen kvar, hade ju tänkt så mer lite senare. Där stod: Sås tidigt på våren, gror inte i temperaturer över +20 grader.
Hmmm... *klant*. Det finns förstås lokala salladssorter där, och de gror som de ska.

Bekanta växter som jag ser mycket där i de solheta trädgårdarna (inte från svenska frön dock):
Svavel-Cosmos (cosmos sulphur) http://www.oklahomafood.coop/shop/members/...p?image_id=3439 , tagetes, zinnia, canna, spikklubba, ricin, portulaca, hibiscus, .... kommer inte ihåg fler just nu.
De flesta andra är tropiska, som man inte har här i trädgårdarna, bara som krukväxter. T.ex. en massa olika croton.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon