KRT
Har försökt läsa mig till hur man bäst behandlar kärnan/fröet innan man sår det (har försökt tidigare men inte lyckats) och hittade en tråd här där det nämndes att man skulle ta ut fröet och så det.
Men, i en nektarin och mango, är inte hela det hårda i mitten fröet???? Eller ska man dela det hårda (som jag alltid har kallat kärna) och så något som finns innuti detta confused.gif

Alexander-VG-zon3
Nektarin sår du hela ''kärnan'' , nekatarin behöver en köldperiod innan den gror.

på mango har du en hölje runt själva kärnan, detta hölje är fiberrikt och hårt, så du klipper upp detta och sår det som är innanför. mango sår du varmt och fuktigt runt +25c +30c.
KRT
Hur i hela friden ska man få upp det hårda runt mangon??? På de fruker jag har stött på har det varit rejält hårt ....
Kanske med borrmaskin eller vinkelslip laugh.gif
Ålgryte
CITAT (KRT @ 28-09-2009, 16:41) *
Hur i hela friden ska man få upp det hårda runt mangon???

Jag använde rörtång och sax... crazy.gif rotfl.gif
MariaS
Ta en sax ock klipp utefter kanten på det hårda. Allra längst ut är det mjukt. När du sen fått upp ett litet hål, är det lätt att få tag med fingrarna så det går att bryta upp resten av skalet. Undvik att stoppa in ngt vasst innanför skalet, det är lätt att man skadar kärnan innanför då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 28-09-2009, 16:41) *
Hur i hela friden ska man få upp det hårda runt mangon??? På de fruker jag har stött på har det varit rejält hårt ....

ja det är hårt, jag tar sekatören och klipper upp.
lovwal
CITAT (MariaS @ 28-09-2009, 16:53) *
Ta en sax ock klipp utefter kanten på det hårda. Allra längst ut är det mjukt. När du sen fått upp ett litet hål, är det lätt att få tag med fingrarna så det går att bryta upp resten av skalet. Undvik att stoppa in ngt vasst innanför skalet, det är lätt att man skadar kärnan innanför då.

så gjorde jag med, och det var hur enkelt som helst. inga fingrar i farozonen.. giggle.gif
RitRat
Ibland är mango extremt villiga att gro:

Jag köpte mogna söta mangon som kallades "honungsmango". Sparade kärnorna för att eventuellt sätta i jord lite senare. Döm om min förvåning när jag efter 3-4 dagar såg att en grov grön grodd tittade fram i en glipa i kärnans kant. Ett extremt ivrigt frö!
Rebecca
Vad menas med att nektarin behöver en köldperiod för att gro? Det är helt enkelt bara att stoppa ner hela hårda kärnan i jorden och sen.. låta den stå kallt ett tag...? confused.gif
mbn
CITAT (Rebecca @ 05-04-2010, 19:21) *
Vad menas med att nektarin behöver en köldperiod för att gro? Det är helt enkelt bara att stoppa ner hela hårda kärnan i jorden och sen.. låta den stå kallt ett tag...? confused.gif

Kan man kanske peta ner kärnan på hösten och låta den få köldperioden över vintern ute? Jag är också nyfiken, om någon vet??
Alexander-VG-zon3
antigen planterar man den ute på hösten som redan skrivits, skydda den dock från djur. kan vara lättast att så i kruka som man gräver ner. då gror dom oftast till våren, dock ibland kan det ta en vinter till innan dom vill gro.

eller sår man dom och sedan sätter in dom i kylskåpet i några veckor.
MONzA
Inte konstigt att mina mango inte grott om det är såhär man ska göra! Jag kollade på nätet och där stod att man skulle göra rent kärnan, låta den ligga i vatten 1 -2 veckor och byta vatten varannan dag och sen stoppa den i jorden så skulle den nästan säkert gro inom några veckor. Det stod inget om att bryta upp nåt skal... Hon som skrivit hade aldrig misslyckats. Men i naturen är det väl ingen som bryter upp nåt skal? Hur funkar det då?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MONzA @ 21-04-2010, 20:59) *
Inte konstigt att mina mango inte grott om det är såhär man ska göra! Jag kollade på nätet och där stod att man skulle göra rent kärnan, låta den ligga i vatten 1 -2 veckor och byta vatten varannan dag och sen stoppa den i jorden så skulle den nästan säkert gro inom några veckor. Det stod inget om att bryta upp nåt skal... Hon som skrivit hade aldrig misslyckats. Men i naturen är det väl ingen som bryter upp nåt skal? Hur funkar det då?

den kommer gro även med skalet på, men det tar längre tid. dock har skalet torkat ut för mycket så kan grodden dö och inte klara av att ta sig igenom men är kärnan hyfsat färsk så tar grodden sig igenom skalet. det är nog därför man ska låta kärnan med skalet ligga i blöt så att skalet blir blött och ''mjukare''.

men tar man veck skalet så gror det garanterat, ibland mindre än en vecka om det är varmt. så det är säkrare att ta veck skalet.

och i naturen gro en liten del mangokärnor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon