Låter tokigt eller hur? Men vi har ett äppelträd på tomten (planterat 1976, så det är inte uråldrigt) som trots fint lövverk inte bär ett enda äpple. Inte ens ett enda litet kart har vi hittat på det. Sorten är, tror jag, Cox´s Orange (iaf är det det som står på den något röriga tomtplaneringslistan från våren 1976.....)
Är detta normalt, har det kanske bara varit ett dåligt år, eller är det början till slutet? Om det är början till slutet är det ju lika bra att ta ner det och ersätta det med något som vi hellre vill ha och som det inte finns plats för nu ........ Som körsbär (mums

)
/Kristina
Ni vet inte om det burit frukt tidigare? Vet ni om det blommat i våras? Att blommorna fryser bort ett enstaka år är inte så ovanligt. Annars är nog den vanligaste orsaken till utebliven frukt, att folk beskär träden felaktigt och skär bort alla fruktämnen! Resultatet av det blir vattenskott, så det brukar vara lätt att se.
Tyvärr flyttade vi in i slutet av juni, så vi har inte sett några blommor. Men det ser inte konstigt ut på något sätt, det ser ungefär ut som vårt andra äppelträd och där är det rejält med frukt (tyvärr mask i varje äpple, men ändå....). Det andra äppelträdet är (tror jag) Aroma eller Katja, beror på vem man frågar
Vårt äppelträd (Aroma) hade massor med blommor i år men inte ett enda äpple blev det! Det är fortfarande ungt men har fått några äpplen föregående år så jag förstår inte heller...
officinalis
29-09-2009, 08:32
Står det ensamt? Kräver väl pollinering av andra äppelträd, eller?
Jan Lindgren
29-09-2009, 10:10
Hej!
Äppelträd kräver alltid pollinering av ett annat äpple. Finns det inget lämpligt i närheten så blir det inga äpplen. Även om ett träd tycks stå isolerat kan det vissa år bli frukt. Min teori är att under varma vårar kan bin flyga längre än normalt och pollinera lite avsides stående träd. Humlor är lite latare och brukar inte flyga så långt. Finns det hyfsat med pollen så flyger humlorna bara 10- 15 m under en pollineringstur. Det innebär för mig att jag inte kan plantera en del bär i långa rader med en sort utan får sätta 10 plantor och sedan byta sort.
MVH
Jan Lindgren
elvisjö
29-09-2009, 12:17
Ett av min äppelträd har inte heller gett några äpplen.
Vi hade sen frost i våras vilket jag skyller på, de andra äppelträden står högre och lite mer blåsigt men dom bär ungefär som vanligt
Vi har ett äppelträd som brukar ge jätteskördar varje år, men i år ... inte ett äpple!
Och här kan man inte skylla på pollineringsmiss, och blommor hade det massor.
Kan det vara sådana äppelvivlar?
CITAT (Knytt @ 30-09-2009, 15:16)

Vi har ett äppelträd som brukar ge jätteskördar varje år, men i år ... inte ett äpple!
Och här kan man inte skylla på pollineringsmiss, och blommor hade det massor.
Kan det vara sådana äppelvivlar?
Nej skadedjur kan inte drabba ALL fukt, jag tror att vissa sorter hade otur med frost vid blomningen i våras. Man kan t o m se träd med frukt på halva trädet.
Jag kan inte minnas någon frost - men det är ju inte alltid man hinner med i svängarna.
Just det trädet tror jag blommade en annan tid än övriga, så det kan vara en förklaring!
M i Mälardalen (zon 2)
11-10-2009, 06:39
Jag misstänker att äppelträdet även kan vara i ett viloår, så jag skulle vänta minst en säsong till innan beslut tas om att hugga ned det.
En del av mina äppelträd bär väldigt mycket frukt vartannat år och vartannat år blir det 0-3 äpplen. I år har jag inga äpplen på Aroma men fullt av dem på mitt Ingrid Marie. Mitt Ingrid Marie träd är gammalt och har bara burit frukt varannat år under de 8 år jag bott här, men de år det bär frukt är det mycket av den. Mitt Aroma är ett yngre träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.