Full version: Röktobak
Solstorm
Idag har jag skördat blad av virginiatobak för första gången. Är det någon här som har odlat och fermenterat tobak till cigaretter?
KURT
Nej, men du kan säker söka EU-stöd, för att du odlar en udda gröda i arktiskt klimat!
Solstorm
Jag har odlat några plantor i använd kattsand i en pallkrage. Med lite EU-stöd kanske jag skulle kunna klippa till med en pallkrage till. giggle.gif Får man bidrag per hektar eller antal plantor tro? Måste det bli en lyckad fermentering och slutprodukt? Tänk vilken papperskalabalik man skulle kunna skapa genom att sök stöd för 2/10 000 ha!
Peztis
Använd kattsand? Undrar vad det luktar/smakar när du tänder din cigg...? sick.gif
RibesRubusVitis
Använd kattsand kan nog fungera; tänk så goda tomater vi får i koskit. (En annan sak är att cigarretter luktar/smakar skit även utan kattsand.)
I min ungdom besökte jag f ö de kommersiella tobaksodlingarna i Åhus. Sedan dess har klimatet bara blivit varmare.
jozack
CITAT (Solstorm @ 28-09-2009, 17:34) *
Idag har jag skördat blad av virginiatobak för första gången. Är det någon här som har odlat och fermenterat tobak till cigaretter?

Ja jag har odlat ,med bra resultat fick ihop 250g mald torkad tobak. Jag gjorde snus istället för själva fermenteringen verkade väldigt invecklad, lånade böcker på bibblan om cigaretter och snus , det blev ett recept ur Bengt Sänds bok. Det blev succé, var lite snål med pottaskan dock. Dom som provade snuset sa att det var som ettan grov snus(snusar eller röker inte själv).Har du fått klart för dig hur fermenteringen går till?Och hur lång tid det tar? Det skall också vara en jämn temperatur och fuktighet.
Solstorm
Snus tycker jag är döäckligt, men tänkte göra ett litet försök med cigarettobak. Jag har läst en hel del om torkning och fermenterng. Det verkar ju inte helt enkelt, risken är nog ganska stor att man misslyckas med fermenteringen. Det går åt mängder med blad och blir ganska lite tobak i slutändan, men det ska bli kul att pröva.

Jag har inte byggt någon speciell låda, det lär kunna fungera med en plastpåse på ett lagom varmt ställe och att man plockar om bladen med jämna mellanrum. Man kan ju inte mer än misslyckas.
camen
CITAT (Solstorm @ 28-09-2009, 16:34) *

Mertensia virginica är det den plantan du odlat?
hittade den på impecta.

jag är inspirerad av detta och vill odla så fort det är möjligt.
steg 1 är att inhandla rätt frö.
Det du skriver låter perfekt. snus som smakar ettan, grov det är suveränt!

tack.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon