Avil
Hej,

Har drivit upp basilika från frö (som odlades i april någon gång). Den har gett rätt fina och stora blad, men bara på den övre delen av stjälken. Den undre delen, kanske fem-sex centimeter är helt kal. Vad kan detta bero på?

Odlad i kruka på balkong.

Christina
MariaS
För att få tät och fin basilika behöver man klippa ner den ganska hårt emellanåt. Gör man inte det blir den som du beskriver den.
Bassam
Hej
Också du kan ge dom kompost .
H:Bassam
Avil
CITAT (MariaS @ 28-09-2009, 19:41) *
För att få tät och fin basilika behöver man klippa ner den ganska hårt emellanåt. Gör man inte det blir den som du beskriver den.

När du skriver "klippa ner", hur exakt skall man klippa då? Nu är det ju bara en enda stång.
MariaS
Om man börjar från början, så klipper man precis ovanför ett bladpar. Där kommer den sen förgrena sig och skjuta nya skott. Sen fortsätter man så hela säsongen.

Nu när de blivit höga, så kan du fortfarande klippa ovanför nedersta bladparet, men det är ju ganska högt upp (tyvärr). Men varför sår du inte ny basilika nu och ställer i köksfönstret med lite mysig kvällsbelysning, då har du fräsch basilika länge, och du kan börja klippa den på rätt höjd.
Avil
CITAT (MariaS @ 28-09-2009, 22:25) *
Om man börjar från början, så klipper man precis ovanför ett bladpar. Där kommer den sen förgrena sig och skjuta nya skott. Sen fortsätter man så hela säsongen.

Nu när de blivit höga, så kan du fortfarande klippa ovanför nedersta bladparet, men det är ju ganska högt upp (tyvärr). Men varför sår du inte ny basilika nu och ställer i köksfönstret med lite mysig kvällsbelysning, då har du fräsch basilika länge, och du kan börja klippa den på rätt höjd.

Är det försent att göra det nu? Jag bifogar en bild på hur den ser ut (den är cirka 22 cm hög). Har även planterat några nya plantor, tanken är alltså att man skall klippa av HELA växten från ett bladpar? Så det bara blir två blad och en liten stam kvar?

Christina
MariaS
CITAT (Avil @ 29-09-2009, 15:13) *
Är det försent att göra det nu? Jag bifogar en bild på hur den ser ut (den är cirka 22 cm hög). Har även planterat några nya plantor, tanken är alltså att man skall klippa av HELA växten från ett bladpar? Så det bara blir två blad och en liten stam kvar?

Christina

Precis, det är då basilikan förgrenar sig och blir buskig. Denna plantan skulle skördats för mer än 10 cm sedan (och hur dumt lät det...) Jag hoppas du förstår vad jag menar.

BAsilika triggas till förgrening av beskärning precis som gräs. Ju oftare man skördar, desto kraftigare planta. Kanske inte alltid de största bladen, men det är ju ändå de spröda bladen/skotten man är ute efter och hellre mycke sånt än få stora blad och en hård stjälk.
Åsa, mälardalen zon 2
+Sån där vanlig basilika brukar bli snyggare plantor ifall man sår ca 5-6fröer per kruka med några cm emellan. Då ser den mycket kraftigare och finare ut, beskär man (=skördar) och plantera om den gradvis i större kruka brukar man kunna få jättestora och täta buskar.
Avil
Jag har kapat den nu, det skar i hjärtat. Nu är det bara de små bladen längst ner kvar, kanske två bladpar eller så. Hoppas jag gjorde rätt?
katah
jag har nu sådder av basilika och funderar så här höstrostigt hjärna ska jag plantera om dom
djupt som tomatplantor, eller på samma höjd som dom är nu.
De växer nu i såjord så de måste planteras om.
MariaS
Du sätter dom på samma djup som nu. Det går bra med vanlig krukväxtjord, då den fungerar bättre i inomhusklimat. Annars tar du plantjord. Glöm inte att de vill ha lite extra ljus också så här års, för att bli riktigt fina.
Avil
CITAT (Avil @ 29-09-2009, 19:00) *
Jag har kapat den nu, det skar i hjärtat. Nu är det bara de små bladen längst ner kvar, kanske två bladpar eller så. Hoppas jag gjorde rätt?

När jag kapade den så använde jag bara saxen och klippte rakt av. Är det så man gör? Den har blivit brun där jag klippte.
katah
CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 15:25) *
Du sätter dom på samma djup som nu. Det går bra med vanlig krukväxtjord, då den fungerar bättre i inomhusklimat. Annars tar du plantjord. Glöm inte att de vill ha lite extra ljus också så här års, för att bli riktigt fina.

Jag har Hasselfors eko-jord, blir det bra?
MariaS
CITAT (Avil @ 01-10-2009, 19:11) *
När jag kapade den så använde jag bara saxen och klippte rakt av. Är det så man gör? Den har blivit brun där jag klippte.

Den torkar lite där man har klippt, ja.

(dubbelsvar)

CITAT (katah @ 01-10-2009, 19:19) *
Jag har Hasselfors eko-jord, blir det bra?

Det blir utmärkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon