Avil
I augusti i fjol köpte jag en vindruvsplanta (gröna druvor). Under vintern lät jag den vara kvar på balkongen i sin stora kruka och jag trodde den hade dött till våren. Men nu har det växt ut massor av blad och den klänger rätt friskt på balkongräcket nu. Det jag undrar är dock varför det inte kom några druvor i år? Och man skall beskära dem, när och hur? Jag kan ingenting om bladpar och sådana grejer, så har ingen aning om var man skall kapa och vad.

Tacksam för hjälp!

Christina
Åsa, mälardalen zon 2
Normalt sett tar det 3-4år innan plantan producerar frukt. Hur och om den behöver beskäras beror på om det är en vanlig vindruva eller en staketvindruva.

Om man ska klippa i vedartat brukar beskärningstiden vara sen höst (innan jul). Ska man klippa i örtartade delar kan man göra det under sommaren.
Martin_Blomberg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-09-2009, 19:20) *
Normalt sett tar det 3-4år innan plantan producerar frukt. Hur och om den behöver beskäras beror på om det är en vanlig vindruva eller en staketvindruva.

Om man ska klippa i vedartat brukar beskärningstiden vara sen höst (innan jul). Ska man klippa i örtartade delar kan man göra det under sommaren.

Hur är det med staketdruvor? Skall de beskäras?
Avil
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-09-2009, 19:20) *

Den har redan givit frukt ju, förra året. Tar det alltså flera år innan det kommer igen?

Hur klipper man då?
Bassam
Hej
Åsa Jag vet att vindruvor beskära under vinter före jul , men jag läste idag några som tycker att beskära under börja av Våren på grund att de vill flyta från frost och de sa om de beskära under sommar efter skörd på den här tiden vindruvor är svaga och de bygga sig ) ,
Obs: Du ska beskära den lämna den växa fri under 4-5 år sedan kan du gallra den under NOVEMBER O DECEMPER,- skär du in alla sidoskott till två blad på grenen, men spara 0,5-1 meters tillväxt på huvudrankorna,
på våren ska du borta några bladen för att öppna vägen till luft solen kommer in,

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Martin_Blomberg @ 28-09-2009, 21:37) *
Hur är det med staketdruvor? Skall de beskäras?

Staketvindruvor har ett lite mer vildare växtsätt och kan få växa lite friare, de första 4-5åren kan man ofta låta den växa fritt och bara binda upp rankorna men sedan brukar man behöva gallra i det vedartade + sommarpincera åtminstone någon gång så man får in ljus till vindruvorna. +Staketvindruvor växer ganska kraftigt så ibland måste man även klippa för att den har blivit för stor för växtplatsen.

Angående vindruvan som inte satt frukt. Det är inte alltid så bra ifall plantan får frukt som ung det tar ju kraft från plantan och det är nog inget onormalt att den hoppar över fruktsättning något, några år. Odlingsförhållandena kan dock påverka fruktsättning till viss del. Hur stor kruka? Vilken jord? Vad göder du växten med? Sitter den soligt eller lite mer skuggigt?
+Det går inte att säga hur du ska klippa om man inte får reda på mera om växten, är det en staketvindruva eller vanlig?
Avil
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-09-2009, 07:56) *
Staketvindruvor har ett lite mer vildare växtsätt och kan få växa lite friare, de första 4-5åren kan man ofta låta den växa fritt och bara binda upp rankorna men sedan brukar man behöva gallra i det vedartade + sommarpincera åtminstone någon gång så man får in ljus till vindruvorna. +Staketvindruvor växer ganska kraftigt så ibland måste man även klippa för att den har blivit för stor för växtplatsen.
Angående vindruvan som inte satt frukt. Det är inte alltid så bra ifall plantan får frukt som ung det tar ju kraft från plantan och det är nog inget onormalt att den hoppar över fruktsättning något, några år. Odlingsförhållandena kan dock påverka fruktsättning till viss del. Hur stor kruka? Vilken jord? Vad göder du växten med? Sitter den soligt eller lite mer skuggigt?
+Det går inte att säga hur du ska klippa om man inte får reda på mera om växten, är det en staketvindruva eller vanlig?

Tror inte det är en staketvindruva, det är en sådan man köpa som redan bar frukt på Plantagen. Den bor i en kruka med en diameter på cirka 38 cm, vanlig blomjord och gödslas lite då och då med vanlig växtnäring. Den bor på en balkong i soligt läge.

Christina
Åsa, mälardalen zon 2
Isåfall kan du beskära enligt den modellen som finns här på odla eller så kan du välja egen form på huvudstocken (beskärningen görs i nov-dec)

http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml

Man bör dock tänka på att alla större förändringar för vinrankan ex. flytt till nytt läge, riktigt kraftig beskärning, lite för hård vinter än vad den är härdig för etc. kan få vinrankan att hoppa över fruktsättning något/några år. Vanliga vinrankor som säljs i handeln idag är tyvärr inte alltid helt härdiga i det området de säljs det är lite dålig koll på sånt tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon