Full version: Druva
rosita
Är det svårt att bli av med mjöldagg? Det är andra året som jag har fått det på samma druva. Ska jag gräva upp den och kassera? Eller finns det något hopp?
RibesRubusVitis
Mjöldagg på vinrankor bekämpas lämpligen med vanlig mjölk, 1 del i 9 delar vatten, alltså en tioprocentig lösning:

http://www.pioneerthinking.com/tv-mildew.html

Jag har lyckats rätt bra på sticklingarna inomhus; ställde krukorna i badkaret och sprutade bladens ovan- och undersidor och lät torka i karet. Redan efter en behandling försvann beläggningen. Det enda som syntes var lite intorkade rester av mjölken. (Men se till att tömma och skölja ur sprutflaskan – kvarglömd blandning luktar vidrigt...)
rosita
Jag har en 4-årig vinstock och jag har sprutat med mjölkblandning, men det hjälpte inte. Nu sprutade jag bara en gång ( det tog tid med alla de bladen!), men jag är rädd att det fortsätter nästa år om det är något som är svårt att bli av med. I år har alla 100 druvklasarna fått kastas, eftersom de också var fulla av mjöldagg och så vill man ju inte ha det!

Jag överväger att gräva bort den vinstocken och ersätta den med en av de 3 nya jag har som bara är sticklingar ännu... men det känns sorgligt för det tar ju säkert 4-5 år innan det blir druvor på dem. Mina sticklingar är från en gammal vinstock med jättesöta, röda, kärnfria druvor ( den med mjöldagg har gröna, sura druvor med kärnor).
MariaS
Vissa druvor har en benägenhet att dra på sig mjöldagg oavsett hur man behandlar dem. Men denna sommaren har inte precis gynnat frånvaron av mjöldagg heller, varmt och fuktigt.

Den gamla röda är kanske en sort som är mjöldaggsrecistent. VAr rädd om den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon