I år har jag haft två rosor i varsin stor kruka på framsidan, en Crownprincess Margareta och en Little White Pet. Dom har växt bra och blommat överdådigt, i alla fall Lilla Keldjuret.
Inatt hade vi första frostnatten. Exakt hur kallt det var vet jag inte det var +1 vid 7-tiden i morse.
Så nu undrar jag - är det hög tid att skaffa vinterväv och packa in rosorna? Skall väven kompletteras med bubbelplast? Hur sköter man vattningen?
Jag kan inte förvara krukorna i ngt förråd, de måste stå ute. I många många år har jag bara haft den stora krukan med lavendel på samma ställe och den har jag bara skjutit in mot husväggen, inget mer och det har räckt bra. Jag antar att det är annorlunda med rosor.
Hur gör ni andra som inte kan vinterförvara rosor i krukor inomhus?
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 11:25
jag har fairy rosorna och mandarin rosen i kruka, och dom var ute denna förra vintern med så lite skydd som möjligt, och dom stod utan skydd under dom flesta vinternätter och sedan när dom ''kallaste nätterna'' började komma så satte jag upp dom på balkongen och täckte dom med bubbelplast och grönvinterväv. och redan i feb-mars så satte jag ut dom utan skydd. i zon 3-4 , vattningen har skötts sig själv mina drack inget alls förens i feb-mars men då fick dom från regnet.
men du bör inte täcka rosen för tidigt, utan låt den tappa alla löven (dom tål frostnätter i kruka). och när den tappat löven (eller om du tar veck dom sista) så sätt den intill väggen och täck den med väven ett par lager.
alt är att du tar in den och övervintrar den inne ca 0c +5c. men det kanske du inte kunde?
Tack Flaxss! Då behöver jag inte rusa iväg idag och skaffa vinterväv