Anci Jakobsson
29-09-2009, 08:46
... när och hur ska jag då så mina alliumfrö? Nu el. i vår?!
Sparat en del frö från mina underbara pionvallmo.
Samma fråga där - hur och när så?
Odla.nu är BÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄST!!!
Kram på ALLA odlarvänner out there!
Anci, du har fått vänta länge på svar. Jag tror att Allium kan sås både på hösten och våren. Fast hösten är ganska långt gången redan, har du varma dagar kvar där du bor, så de skulle klara sig ute? Vilken zon bor du i? Jag menar... skulle de hinna rota sig och växa lite innan vintern kommer?
Varför inte så hälften nu, resten på våren, så får du definitivt svar.
Pionvallmo skulle jag så på våren, men andra kan ju ha andra slags råd!
Eva 33c
04-10-2009, 10:19
Många allium ( du säger inte vilkn sort du har) behöver en vinter innan fröet gror. De bör du så nu eller senast i jan-feb och låta stå ute. Pionvallmon gror lika snällt som en vanlig sommarblomma. Den kan du så inne redan i mars eller så, om du har möjlighet att ge extraljus sen tills frostrisken är förbi ute. De gror snällt och mycket i vanlig rumstemperatur. Man kan också så dem nu ute (i krukor helst, de är pyttesmå när de kommer upp) så kommer de att vänta tills det blir tillräckligt varmt i vår. Eller så sår du dem ute till våren.
strandskatan
04-10-2009, 11:19
Jag har provat flera olika sätt att så ettårig vallmo. Det som både är säkrast och enklast tycker jag är att på vårvintern blanda fröna (kanske en näve i en halv hink sand) och strö ut där man vill den ska växa. Fordrar sen ingen skötsel alls.
Eva 33c
04-10-2009, 15:37
Ops! Jag tänkte fel, mitt såråd för vallmo gäller orientvallmo, inte pionvallmo. Orientvallmon är perenn medan pionvallmon är ettårig. Strandskatans såråd är perfekt för denna. Ber om ursäkt för feltänket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.