Full version: Orkidéeohyra?
Niangi
Dessa små otäcka insekter som ser ut som en blandning mellan inasekt, mögel och damm hittade jag på flera av mina orkidéer idag! sick.gif
Vad kan det vara och hur blir man av med dem? De verkar även ha lagt sig i bladvecken. Orkidéerna verkar inte överdrivet ledsna ännu.

Skall jag duscha dem?
pejori
Ullöss!!!!! crying.gif ranting.gif
Behandla med provado + och såpsprit, men glöm inte krukan!!!

Tvätta även fönsterbänkar och spruta alla växter i samma rum, det är smittsamt.
Var ihärdig, då dom är svåra att få bukt med. ranting.gif
Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 29-09-2009, 11:33) *
Ullöss!!!!! crying.gif ranting.gif
Behandla med provado + och såpsprit, men glöm inte krukan!!!

Tvätta även fönsterbänkar och spruta alla växter i samma rum, det är smittsamt.
Var ihärdig, då dom är svåra att få bukt med. ranting.gif

Instämmer med Pejori !!!!
Niangi
Ajaj... Såpa är bra alltså? Jag har ingen sprit hemma...
Sussie F-Flower
Rödsprit ska det vara.... inte vodka... laugh.gif
pejori
CITAT (Niangi @ 29-09-2009, 12:44) *
Ajaj... Såpa är bra alltså? Jag har ingen sprit hemma...

Går bra med T-blå/röd eller allt som har sprit i sig. tummenupp.gif
Som sagt, var ihärdig!!!
Även om dom inte visar sig på ett par dagar, så fortsätt. Dom ploppar snabbt upp om man slutar för tidigt.
Räkna med ett par månaders spayande för att vara riktigt säker. trostar.gif
Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 29-09-2009, 12:53) *
Går bra med T-blå/röd eller allt som har sprit i sig. tummenupp.gif
Som sagt, var ihärdig!!!
Även om dom inte visar sig på ett par dagar, så fortsätt. Dom ploppar snabbt upp om man slutar för tidigt.
Räkna med ett par månaders spayande för att vara riktigt säker. trostar.gif

T-Blå??? Vad är det??? confused.gif

Kan du utantill propotionerna Pejjan? (så slipper jag söka... jag måste också behandla idag...)
skogstroll
rök en cigarr eller cigarett (gärna fler än en), häll askan i vatten, sila, doppa plantan i detta "vatten". Städa rent rötterna och bladen ordentligt och plantera i ny fin kompost. Lössen gillar inte nikotin ninja.gif
MariaS
Det går bra att använda fönsterputs eller Cilit BAng (kalklösaren) också istället för såpspriten.
skogstroll
aha cillt bang, det måste ju funka... funkar ju nästan till och med på mina igenkalkade duschdörrar
pejori
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-09-2009, 12:59) *
T-Blå??? Vad är det??? confused.gif

Kan du utantill propotionerna Pejjan? (så slipper jag söka... jag måste också behandla idag...)

T-blå är spolarvätska till bil. tummenupp.gif
Jag köper koncentrerad, men det finns utspädd också.
Är det utspädd, häller jag i en dl. såpa och skakar om.
En del såpa en del sprit och fem delar vatten.
Blir lite kraftig, men tar ullössen bra.
Sussie F-Flower
Undra om dom säljer det på 210-litersfat...? whistling.gif
pejori
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-09-2009, 14:41) *
Undra om dom säljer det på 210-litersfat...? whistling.gif

rotfl.gif rotfl.gif Nä. Men femlitersdunkar har dom på bensinstationer. rotfl.gif
Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 29-09-2009, 14:40) *
T-blå är spolarvätska till bil. tummenupp.gif
Jag köper koncentrerad, men det finns utspädd också.
Är det utspädd, häller jag i en dl. såpa och skakar om.
En del såpa en del sprit och fem delar vatten.
Blir lite kraftig, men tar ullössen bra.

Då provar jag det, för DET har jag hemma... biggrin.gif
thanks.gif
KRT
Fungerar såpsprit på sköldlöss också???? Har testat pyrsol-lösning, men det verkar inte göra någon större nytta (eller också är lössen j***t hårdhudade).
Blir tokig på dem, de har satt sig på en av mina ovanlia orchideér, en Marsdevallia, som jag VILL ha kvar (men den ser bara sämre och sämre ut -cry-.gif )
skogstroll
jag har också haft problem med ullöss/sköldlöss och såpa har inte funkat på mina i alla fall. Därför prövade jag nikontintricket
KRT
CITAT (skogstroll @ 29-09-2009, 15:31) *
jag har också haft problem med ullöss/sköldlöss och såpa har inte funkat på mina i alla fall. Därför prövade jag nikontintricket

Tusan också, men jag tänker inte börja röka för mina blommor no.gif, det måste väl finnas NÅGOT annat som tar död på de små skadegörarna mad.gif
skogstroll
CITAT (KRT @ 29-09-2009, 15:39) *
Tusan också, men jag tänker inte börja röka för mina blommor no.gif, det måste väl finnas NÅGOT annat som tar död på de små skadegörarna mad.gif

min dåvarande rökte inte cigaretter men fick röka lite cigarr och förstås utan halsbloss hahah det var snällt tycker jag smile.gif
KRT
CITAT (skogstroll @ 29-09-2009, 15:46) *
min dåvarande rökte inte cigaretter men fick röka lite cigarr och förstås utan halsbloss hahah det var snällt tycker jag smile.gif

rotfl.gif
Sussie F-Flower
Hur funkar det egentligen...?
Att spriten dödar, det kan man ju räkna ut... men vad gör såpan för verkan...?
Såpa baserad på tallolja är ju också iofs giftigt. Till viss del.

Är det tänkt att såpan ska hjälpa spriten att kunna tränga in i växtcellerna (genom att det blir lägre ytspänning) så det är därför man ska blanda med såpa, eller...? Någon som vet?
(bara nyfiken...)

Nu har jag blandat så nu ska jag sätta igång och spraya devil.gif mina nyduschade och upptorkade växter så de hinner torka en gång till innan kvällen...
MariaS
Såpa är lite fett och lägger sig som en hinna på bladen, så ohyran inte får fäste. Alcoholen dödar! Ohyran dör av spriten. Vattnet är till för att sprida blandningen.
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 29-09-2009, 16:33) *
Såpa är lite fett och lägger sig som en hinna på bladen, så ohyran inte får fäste. Alcoholen dödar! Ohyran dör av spriten. Vattnet är till för att sprida blandningen.

Ahaaa, det är såå det funkar!!!

thanks.gif
Niangi
Nu har jag tagit upp de 4 drabbade plantorna ur sina krukor och slängt orkidéekompost och mossa. Har sköljt igenom noga med hett vatten och sprayat med såpa/vatten/ättikssprit och sedan sköljt av dem. Inga tecken på löss.

Är det verkligen så stor chans för återfall? Jag kommer att ha dessa orkidéer "ur kruka" i badrummet ett tag och bara spray deras rötter med vatten tills jag ser hur det går. Hur snabbt visar sig nya löss om det finns fler?

Jag har torkat av fönsterbrädan och inga andra blommor verkar vara drabbade. 3 drabbade orkidéer i ett rum, en drabbad orkidée i ett annat! Jag har en femte orkidée som INTE är drabbad. Vad jag funderar på nu är om lössen kunnat följa med sphagnumen jag plockat i skogen in? Sphagnumen har nämligen använts på de 4 drabbade, men inte på den 5:e (odrabbade). Vad tror ni om det?
MariaS
Möjligt, men inte säkert. Annars brukar ohyra vara ett tecken på att växten inte mår bra. Phallisar gillar inte den konstanta fukten som mossan ger, de vill hellre ha den lite mer luftiga barken. Phalaneopsisar, lever naturligt hängandes med rötterna fria i grenklykor på träd.

Kolla hur nummer fem står och vad den har för substrat ("jord"). Den kanske helt enkelt har klarat sig för att den har det "bättre". Även ljus och värme kan påverka växten negativt.
Niangi
Den femte som klarade sig står i sphagnum som jag plockat vid tidigare tillfälle. De står inte endast i mossa utan ca 2/3 mossa och 1/3 orkidéekompost. När jag hade dem i bara kompost var de olyckliga. Men jag har även funderat på att ha dem "lösa" i kruka och vattna dem ofta (duscha).

Nu ligger de i varmt vattenbad med såpa.
Biggan_
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-09-2009, 15:54) *
Hur funkar det egentligen...?
Att spriten dödar, det kan man ju räkna ut... men vad gör såpan för verkan...?
Såpa baserad på tallolja är ju också iofs giftigt. Till viss del.

Är det tänkt att såpan ska hjälpa spriten att kunna tränga in i växtcellerna (genom att det blir lägre ytspänning) så det är därför man ska blanda med såpa, eller...? Någon som vet?
(bara nyfiken...)

Nu har jag blandat så nu ska jag sätta igång och spraya devil.gif mina nyduschade och upptorkade växter så de hinner torka en gång till innan kvällen...

Jag tror att såpan kväver!
pejori
CITAT (KRT @ 29-09-2009, 15:39) *
Tusan också, men jag tänker inte börja röka för mina blommor no.gif , det måste väl finnas NÅGOT annat som tar död på de små skadegörarna mad.gif

Ni behöver inte röka för att ge blommorna nikotinvatten rotfl.gif rotfl.gif
Det heter SNUS flickor och pojkar, snus!!! rotfl.gif
En fyra-fem prillor/liter vatten och giftet är klart. whistling.gif
evaisa
Det var en ruskigt stor lus. Eller en himla bra kamera?

Säg inte att lusen va så stor......
Crazy4Flowers
Fyyyy dom är vidriga sååå äckliga, känner en som har krukorna full med dessa rackare, jag brukar försöka få henne att spraya dom men det blir inte ofta nog. Provadospray fungerar men måste upprepas, någon testat Radar? Kan också fungera. Provadopinnar kanske, jag brukar ha en i vattenkannan och lösa upp den tar ett par timmar men sedan kan man röra om innan vattning, fungerar fin fint på blomflugor dom blir så arga devil.gif tror inte larverna trivs i jorden sedan.
Niangi
CITAT (evaisa @ 30-09-2009, 00:14) *
Det var en ruskigt stor lus. Eller en himla bra kamera?

Säg inte att lusen va så stor......

Nej, det är en miniorkidé! smile.gif Tack och lov!!! tongue.gif
evaisa
Puh, annars kunde du gjort en skräckfilm.... med lusen som det onda monstret. whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon