Nu är det dags att ta itu med höstens fiasko, potatisen som blev förstörd. Jag fattar inte varför.
Bakgrund: tre sorters potatis sattes: mandelpotatis och en modern tidig sort och en modern vinterpotatis. Skötsel och tillväxt som vanligt. I slutet av juli slog potatisbladmögeln till, men eftersom det brukar hända är jag numera beredd och upptäckte den redan när de första små prickarna dök upp. Blasten slogs av och togs noggrannt bort. Gjorde sedan som jag brukar, dvs lät potatisen ligga kvar i jorden i tre veckor, och tog sedan upp den. Sorterade bort sådana som såg rötskadade ut, men sparade dom som var fina (vilket var nästan alla). Spolade av dem med trädgårdsslangen för att få bort ev. sporer. Sedan lades skörden i brödbackar med nätbotten, på en dagstidning, och så in i jordkällaren.
Två-tre veckor senare skulle jag titta till det hela, och möttes då av en hemsk syn. Nästan alla potatisen var förstörd, mörka fläckar, rutten, någon vit vätska som sipprade ur några som hade spruckit.
Behöver förstås hjälp med att förstå vad som hände. Har flera egna teorier:
1. De var så angripna av brunröta trots att det inte syntes, så det var krt redan från början?
2. Det var för varmt i jordkällaren?
3. Att spola av dem innan, så att de var blöta när de sattes in i källaren var ett misstag?
4. Att lägga dem på en tidning var ett misstag?
6. En komination av ovanstående?
Som lite plåster på såren hittade jag härom dagen en rad tidig färskpotatis som jag hade glömt skörda. Dom var jättefina konstigt nog.