sara b
Nu är det dags att ta itu med höstens fiasko, potatisen som blev förstörd. Jag fattar inte varför.

Bakgrund: tre sorters potatis sattes: mandelpotatis och en modern tidig sort och en modern vinterpotatis. Skötsel och tillväxt som vanligt. I slutet av juli slog potatisbladmögeln till, men eftersom det brukar hända är jag numera beredd och upptäckte den redan när de första små prickarna dök upp. Blasten slogs av och togs noggrannt bort. Gjorde sedan som jag brukar, dvs lät potatisen ligga kvar i jorden i tre veckor, och tog sedan upp den. Sorterade bort sådana som såg rötskadade ut, men sparade dom som var fina (vilket var nästan alla). Spolade av dem med trädgårdsslangen för att få bort ev. sporer. Sedan lades skörden i brödbackar med nätbotten, på en dagstidning, och så in i jordkällaren.

Två-tre veckor senare skulle jag titta till det hela, och möttes då av en hemsk syn. Nästan alla potatisen var förstörd, mörka fläckar, rutten, någon vit vätska som sipprade ur några som hade spruckit.

Behöver förstås hjälp med att förstå vad som hände. Har flera egna teorier:
1. De var så angripna av brunröta trots att det inte syntes, så det var krt redan från början?
2. Det var för varmt i jordkällaren?
3. Att spola av dem innan, så att de var blöta när de sattes in i källaren var ett misstag?
4. Att lägga dem på en tidning var ett misstag?
6. En komination av ovanstående?

Som lite plåster på såren hittade jag härom dagen en rad tidig färskpotatis som jag hade glömt skörda. Dom var jättefina konstigt nog.
Piccante
Låter som brunröta ja. Brunröta börjar som angrepp på blasten men kan angripa knölarna. Brunröta gynnas av hög luftfuktighet och värme så kombinationen varm källare + att du tvättat potatisen kan ha hjälpt til lat tsprida rötan.
Eva 33c
Jag är ingen potatisexpert, men tänkte fundera lite med dig ändå. Dina knölar har uppenbarligen ruttnat av någon anledning. Var bor du? Är det första gången du använder din jordkällare eller har det fungerat bra tidigare år?
Själv bor jag i zon 5 och har ännu inte tagit upp min potatis för vinterförvaring, jag brukar vänta ganska länge med det, eftersom potatisen skaffar sig ett tjockare skal om den får ligga kvar i marken, och det gör den mer lagringsduglig. Kan du ha tagit upp dina knölar för tidigt tro?
Ett år tvättade jag också potatisen innan den las i jordkällaren, och jag tycker nog att fler potatisar ruttnade den gången.
För varmt och fuktigt bidrar förstås till risk för röta. Vad har du för temperatur i källaren? Eftersom du la in potatisen relativt tidigt (tycker jag då) så kanske den har varit lite varm? I och för sig ska väl en bra jordkällare ha i stor sett samma temperatur året om.Men verkligheten kan ju vara en annan. Man kan också behöva titta till sin potatis regelbundet och plocka bort fula knölar efterhand, så att inte eventuella angrepp sprider sig.
Hoppas du får fler svar.
Margith
CITAT (sara b @ 29-09-2009, 13:00) *
---- någon vit vätska som sipprade ur några som hade spruckit. -----

Jag håller absolut med om de svar du fått om brunröta och temperaturer osv...
Men den lilla bit av ditt inlägg som jag citerar tycker jag låter som om de har frusit confused.gif

Har du kollat temperaturen i din jordkällare? Har du använt den flera år?
Potatis är känslig för låga temperaturer och är den blöt blir den ju ännu känsligare....
sara b
Oj va snabba ni är på det här forumet!

Jag tog upp potatisen så tidigt för jag har tidigare blivit rekomenderad att göra så om man får potatisblastmögel (eller vad heter det?) - vänta två tre veckor så skalet blir lite grövre, och så upp. Men det kanske är ett dåligt råd. Som sagt så var ju den bortglömda sommarpotatisen i landet riktigt fin, sorterade bort några få knölar med brunröta bara. Resten ligger nu i kylskåpet istället.

Jag har använt källaren lite förra året, men inte särskilt mycket. Det är mycket möjligt att den är lite för varm, dörrarna är inte helt täta och jag hade ju dessutom dörren öppen ganska länge när jag höll på och grejade där. Visste förstås att det inte var bra, men trodde inte på sådana väldigt följder...

Frusit kan den inte ha gjort.
Margith
Då justerar jag mitt inlägg lite grann smile.gif Har potatisen spruckit och det rinner ut nån vit vätska... ja då HAR den frusit!!
99,9 % bergsäker, jag lovar!

Kom ihåg att potatis ska inte förvaras under 4-6 plusgrader. Under +3 börjar det hända konstigheter med dem.
Blöt potatis som ligger på blött tidningspapper... du behöver inte minusgrader i jordkällaren för att potatisen ska frysa då -cry-.gif

Är temperaturen för hög så skrumpnar/möglar potatisen, men den spricker inte och det rinner absolut inte ut nån vit vätska från den.....

De råd du har fått när det gäller att rädda potatis som drabbats av brunröta, tycker jag är helt korrekt.

Lägg ihop brunröta, kyla, fukt, temperatur.... ja då kanske du kommer på vad som är fel i din jordkällare kompiskram.gif smile.gif
Christa
Jag har odlat potatis sedan 1983 och fått bladmögel varje år. Ibland har all blast varit förstörd innan jag tagit bort den. Jag har aldrig varit med om att skörden blivit förstörd efter att jag tagit upp den. Några enstaka bara. Jag har varit noga med att breda ut dem för att torka i källaren innan jag lagt dem ovanpå varandra.

Jag hade dem i matkällaren i huset så det var inte så hemskt kallt. Jag tror att det var det att du spolade av dem med vatten som var felet. Det räcker att man lägger dem ovanpå varandra utan att de fått torka till för att de skall bli dåliga.
sara b
Stort tack för hjälpen!

Då ska jag nästa år göra på samma sätt, men först låta potatisbackarna stå mörkt och torrt ett par dagar, så att de torkar lite i ytan. Sen in i jordkällaren. Men jag ska nog också se över det där med temperaturen, det är någobstans runt 4-5 grader det ska vara väl?

Nu ska jag passa på att njuta av dom som fortfarande är ok.
officinalis
September tycks ha varit extra varm i år. Kan det vara en variabler som spelar in också?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon