Ti bee
Går och rensar i rabatterna ibland och har funderat över om det finns några ettåringar som man kan låta stå kvar för att de har en liten chans att klara vintern. Vet någon om någon ettåring som kan fungera som perenn här i zon 1 (eller för all del även längre norrut)?
huh.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lejongap brukar ofta övervintra hos mig i zon 2 (det kommer nya skott på pinnarna som står kvar i landet på våren)
Betty
Jag låter mina ettåringar stå kvar i rabatterna över vintern. Dels fungerar de som täckmaterial (om det skulle bli en snöfattig vinter) och dels för att det händer ibland att nåt "ettårigt" övervintrar, t.ex. sommarnejlika.
Hannele
Man ska aldrig rensa i onödan... Lejongap har fakriskt överlevt hos mej med.
Lobelia i krukan fröade av sej i garaget och blommade nästa sommar, i samma kruka!
Silverek, Senecio cineraria, blommade vackert 2:a sommaren.
Penséer fröar av sej fint.
Ti bee
Än så länge är det mest luktärter och krasse som rykt, skall gå försiktigt fram med resten. smile.gif
En annan fråga jag funderat över är vilka växter man kan övervintra inomhus, som inte skulle klara sig annars. Blåsalvia har jag läst, jätteverbena, agerantum/leverbalsam, sommardahliaknölar. Hur är det med zinnia, om man skulle fatta tycke för någon, kan man spara knöl eller så? Några fler man kan övervintra?
Betty
Här finns mycket läsvärt om vinterförvaring av växter... http://www.odla.nu/artiklar/vinterforvarin...av_vaxter.shtml
Och så lite om dahlior... http://www.odla.nu/artiklar/dahlian2.shtml
Ti bee
Jo, fast jag tänkte mer kring detta med ettåringar som kan överleva, antingen utomhus eller frostfritt. Sådana som man annars inte ofta brukar övervintra, som brukar åka i komposten när de gjort sitt s a s. Om man har något att vinna på att övervintra dem och vilka man kan göra så med. Blåsalvian t ex har jag hört ska bli pampigare om man spar den är från år. smile.gif
nina L
Om jag har förstått allt rätt så kan man inte övervintra ettåringar för att de är just ettåriga. De förökar sig med frön. Däremot så kallar vi här i norden vissa perenna växter för ettåringar eller sommarblommor för att de inte är HÄRDiGA i vårt klimat. Altså de är perenna i sitt ursprungs land.
Man stöter ofta på felaktig märkning av växter för att Härdig och Perenn är inte samma sak.
Härdig är en perenn växt som klararvårt klimat (beroende på zonangivelsen)
Perenn är en växt som växer från samma rot år efter år.
sen finns det två-åringar....

rätta mig om jag har fel
Ti bee
Hupp, jag höll på att missa ditt inlägg. Jag tror nog att du har alldeles rätt. Asclepias, sidenört, t ex är en perenn enligt vissa och 1årig enligt andra, detta gav mig huvudbry ett tag, innan det började gå upp för mig att den var en perenn som kanske inte klarade vintern här. Ditt resonemang tror jag stämmer!
Kanske borde jag omformulera mina frågor då smile.gif :
-vilka växter kallas icke härdiga men kan ev. överleva i zon 1 åtminstone? (är så glad över att ha zon1 nuförtiden tongue.gif ) I bra läge, med vintertäckning etc. (ibland lejongap, sommarnejlika). Fast man skall väl inte tro att man är i tropikerna bara för att man fått lite lägre växtzon.... wink.gif
-vilka är egentligen perenner som vi normalt brukar klassa som 1åringar?
(jätteverbena, blåsalvia, agerantum, sommardahlia, troligen vissa sorters asclepias, lejongap uppenbarligen.) Finns fler?
smile.gif
Ewa L
Vet ej riktigt om detta är svar på din fråga, men jag gick också väldigt nitiskt fram i våras och rensade vad jag trodde var ogräs.

Mitt i sommaren fick jag tidsbrist och hann inte rensa. Döm om min förvåning när "ogräset" visade sig vara Blomstertobak som hade fröat av sig från föregående år. Trots att jag hade rensat bort massor, fick jag många.

Ti bee
Vad vackert!! wub.gif smile.gif Då finns det hopp! Jag har nämligen samlat frön från mina blomstertobaksplantor och blev besviken sedan när jag såg att alla plantorna var F1 hybrider, det brukar ju inte bli någe fint av sådana frön, säger de som vet. Men de där tobakssjälvsåingarna ser ju alldeles finfina ut. Då tänker jag förvänta mig fina plantor trots allt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon