Undran
Hej!

Är nybörjare och "blivit med koloni".

Vet ni någon riktigt bra trädgårdsbok med bra tips och råd?

Tack på förhand!
confused.gif

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ingen som tar upp allt från grönsaksodling till anläggning, design mm. tycker jag ifall man vill att den ska ta upp all information men gäller det ex. köksväxtodling (grönsaker, frukt, bär, kompostering mm.) så tar Lena Israelssons bok handbok för köksträdgården upp det mesta man behöver kunna inom det området. Har sålts för ett ganska bra pris de senaste åren på bokrean så den kanske återkommer på rean i februari. Vill man vänta och se om den kommer på rean kan den ju lånas på biblioteket så länge.
Malin_MeL
Jag håller med Åsa, det är en mycket bra bok, jag köpte den för runt 100 lappen på förra rean. kanske 150.
En mycket bra uppslagsbok! Värd varje krona!

trädgårdsböcker är svårare tycker jag, det beror på vad man vill göra, om det är underhåll av trädgård eller anläggning eller förändring.
jag har flera stycken olika och alla är bra på sitt sätt, men ämnet trädgård är ju så stort!

Men du skriver ju att du blivit med kolloni så då är det kanske främst grönsaker du är intresserad av?
Alba
Den här boken köpte jag för många år sedan. Den är faktiskt riktigt bra.
Numera använder jag mig mest av nätet och ställer frågor här på Odla.

[attachment=42602:_.jpg]
Undran
Hej!

Jag är intresserad av all möjlig trädgårdskunskap men det måste nog
vara lite "basic" och kanske inte så mycket "design".

Mest om hur man beskär träd, tar hand om buskar och andra växter så de inte kolar vippen!
Gärna lite "smarta tips och trix" också!

Är ju som sagt lite ny på det här!

confused.gif

Lisa
midas
Om du inte har något emot en bok på engelska är denna perfekt. Handlar om allt som hör trädgården till, även basic design. Massor med tips! Kan köpas via Amazon eller Adlibris tex.
[attachment=42608:yvonne_005.jpg]
Undran
Oj!
På engelska blir nog lite svårt eftersom blommor och sånt inte heter samma sak.
:-)
smuleborg
CITAT (Lisa W @ 29-09-2009, 17:59) *
Hej!

Jag är intresserad av all möjlig trädgårdskunskap men det måste nog
vara lite "basic" och kanske inte så mycket "design".

Mest om hur man beskär träd, tar hand om buskar och andra växter så de inte kolar vippen!
Gärna lite "smarta tips och trix" också!

Är ju som sagt lite ny på det här!

confused.gif

Lisa

Jag håller med föregående

Bibel och basbok för trädgårdslandet: Lena Israelsson "Handbok för köksträdgården" (man behöver ingen annan)
Generell basbok (för nybörjare i alla fall): Karin Berglund "Din trädgård"

Och jag vill lägga till

Perennbok: Marie och Björn Hansson "Perenner Inspiration Skötsel Lexikon" (Köp ingen annan svensk perennbok)

Och faktiskt också (verkligen basic på sitt sätt, jag önskar jag kände till den när vi blev med trädgård):
Börje Remstam "Min dröm om lustgården"

Om det handlar om specialböcker för "träd och buskar", blir jag svaret skyldig.

Det finns som vi alla vet en uppsjö av trädgårdsböcker... för mig har det har blivit ett par hyllmetrar...

Det finns också en oerhörd kunskap här på Odla.nu.

Åsa, mälardalen zon 2
Beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht innehåller det mesta man behöver kunna när det gäller beskärning och den kan köpas till ett hyfsat bra pris hos internetbokhandlarna.

Boken har kommit ut i flera upplagor, det har kommit nya rön hela tiden så vissa ändringar har gjorts, lånar man på biblioteket kan det vara bra att låna en senare upplaga.
smuleborg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-09-2009, 20:07) *
Beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht innehåller det mesta man behöver kunna när det gäller beskärning och den kan köpas till ett hyfsat bra pris hos internetbokhandlarna.

Boken har kommit ut i flera upplagor, det har kommit nya rön hela tiden så vissa ändringar har gjorts, lånar man på biblioteket kan det vara bra att låna en senare upplaga.

Det tackar också jag för.
Peztis
Håller med om att "Din trädgård" av Karin Berglund är en bra grundbok med bra bilder och illustrationer. ISBN 9134514554

En bra inspirationsbok är "The Complete Garden Planning Book" av Peter McHoy, ISBN 1843090309
Den är då på engelska men där är MASSOR med fina bilder att få inspiration av. Verkar dock svår att få tag på i Sverige men jag såg att AdLibris har en annan bok av samma författare, ISBN 1844764222

Annars blir det lätt så att man köper en bok här och en bok där. Det blir ett litet bibliotek till slut! smile.gif
Gunilla T
CITAT (smuleborg @ 29-09-2009, 19:52) *
Och faktiskt också (verkligen basic på sitt sätt, jag önskar jag kände till den när vi blev med trädgård):
Börje Remstam "Min dröm om lustgården"

smuleborg...roligt att du fått behållning av boken - om du gör slag i saken i vår och kommer på besök kan jag nog ordna ett trädgårdsbesök i "Lustgården" också.
officinalis
Jag rekommenderar artiklar på nätet. Det finns gott om information för den som vill komma igång.

Några exempel:
http://www.odla.nu/metoder/
http://www.fobo.se/artiklar/index.shtml
http://www.odla.nu/vegt/
HelenJ
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-09-2009, 20:07) *

Den här boken är nästan ett krav om man skaffar sig en sekatör. Kostar runt hundralappen men är värd otroligt många gånger mer eftersom risken att förstöra dyrbara träd och buskar minimeras med all kunskap som de givmilt bjuder på. Bra bilder, tydlig lättförståelig text och dessutom en nyckel i slutet av boken så man lätt hittar vad som gäller en viss buske eller träd. Den absolut viktigaste boken i mitt trädgårdsbibliotek (som ändå börjar bli ganska stort...)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon