tepa
Hej

Jag är på jakt efter frön till Backtimjan. Har ingen aning om när de ska sås, men ifall de behöver kallperiod kanske de ska sås nu ? Fick tipset att Backtimjan växer bra i torvblock, det är nu där jag tänkt så. I utbyte kan jag ge frön av dessa rosa Vallmo. Ettåriga, men frösår sig själva och kommer upp på samma ställe följande år.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
backtimjan ska du nog inte ha i torvblock, backtimjan gillar torr och väldränerad kalkrik jord. plus mycket sol och värme.
Aqvakul
Timjan går väldigt bra i mager sandjord. Den är väldigt enkel att sticklingsföröka på våren.
tepa
Hej

Det var här jag såg att någon hade Backtimjan i torvblock.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...t=#entry1034320

Hälsn Tepa

Hej

I "småprat om trädgård" puffade jag upp en annan tråd om plantering i torvblock. Där kom ett tips Saxifraga Arendsii, Rosenbräcka. Frön till såna då ? Om dom avger frön vill säga. Någon som har ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 29-09-2009, 19:23) *
Hej

Det var här jag såg att någon hade Backtimjan i torvblock.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...t=#entry1034320

Hälsn Tepa

Hej

I "småprat om trädgård" puffade jag upp en annan tråd om plantering i torvblock. Där kom ett tips Saxifraga Arendsii, Rosenbräcka. Frön till såna då ? Om dom avger frön vill säga. Någon som har ?

Hälsn Tepa

bor man där det regnar och blir kallare än en skåne vinter så ska man undvika att ha backtimjan i torv. den vill ha sandjord eller nåt annat för att dels övervintra bra och komma igång bra på våren.

men visst kan det funka jag bara skrev vad den gillar jag skulle inte plantera timjan i torvblock. men du får ju själv testa om du vill, men det finns nog mycket bättre alt.

annars är ju penningsblad en som trivs i torvblock kanske även hasselört skulle kunna trivas (den vill ha skugga-halvskugga) eller Linnea , vintergröna skulle säkert också kunna fungera.

tepa
Ok, Flaxss. Backtimjanfrön vill jag nog ha oberoende. Men vad tror du om Rosenbräcka i torvblock då ?

Hälsn Tepa
KRT
Vet inte om backtimjan är speciell, men förrförra vintern dog i stort sett ALL timjan hos alla jag känner under vintern. Pratade med en tjej på plantskolan när jag köpte nya plantor och hon sade att det hade varit så milt och blött att plantorna helt enkelt ruttnade bort under vintern. Tänker bara att torv förmodligen håller fukt mycket bra, och om vintern inte är rejält sträng så finns nog risken att timjan i torv ruttnar......

Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 30-09-2009, 15:25) *
Vet inte om backtimjan är speciell, men förrförra vintern dog i stort sett ALL timjan hos alla jag känner under vintern. Pratade med en tjej på plantskolan när jag köpte nya plantor och hon sade att det hade varit så milt och blött att plantorna helt enkelt ruttnade bort under vintern. Tänker bara att torv förmodligen håller fukt mycket bra, och om vintern inte är rejält sträng så finns nog risken att timjan i torv ruttnar......

det är det som är problemet ibland.
KRT
CITAT (flaxss @ 30-09-2009, 15:40) *
det är det som är problemet ibland.

Och här nere i Skåne, oftare än på andra ställen smile.gif
Numera står timjanen i en sluttning mellan block av ölandssten - där borde det inte bli för blött iaf.....
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 30-09-2009, 15:43) *
Och här nere i Skåne, oftare än på andra ställen smile.gif
Numera står timjanen i en sluttning mellan block av ölandssten - där borde det inte bli för blött iaf.....

mina växer ju i skåne, dessa odlar jag i ren sand nästan. och desto magrare dom står desto mer doftar bladen också.

tepa
Ok, det blir ingen Backtimjan i mina torvblock. Men däremot annanstans. Det finns väl att köpa färdiga plantor också, om ingen vill byta med mina frön. Eller så köper jag frön.

Hälsn Tepa
Jan Lindgren
Hej!
Undvik att köpa frö av backtimjan. De frön som säljs är oftast en lite högre variant som inte är så vacker som den vilda. Gå ut i naturen och leta efter färger och former som du gillar och pilla upp några sticklingar. De sprider sig fort på rätt ställe.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon