Peztis
Alltså, jag kommer aldrig bli klar med mitt växthus, denna sommar har gått till en massa andra projekt och småsaker...

Jag har planerat att ha en rabatt utmed ena långsidan av växthuset men nu börjar jag fundera i andra banor då det är nivåskillnader och jag måste hitta på något fiffigt så det blir bra mot resten av gräsmattan.

Runt växthuset planerar jag lägga stenplattor. Och nu funderar jag då istället för att lägga rabatten utmed växthuset så lägger jag den mot den jordhög från växthusutgrävningen som har planats ut. Där ovanpå tänkte vi ställa en pool nästa år. det blir alltså stenlagt med ca 2 m bredd då. Skulle jag lägga en rabatt utmed huset så blir stenläggningen smalare.
det skulle då alltså bli en mur på ca 30-40 cm åt växthuset till och i jämnhöjd med gräsmattan.

Det vore väl mysigt med växthus och pool nära varandra (så länge som inte klorerat vatten stänker över mina planteringar, då...

Hur som helst... vinner man något på att ha en rabatt utmed växthusväggen (utsidan alltså)? Tänkte på sol osv. Visserligen är läget direkt söder så...

På insidan av växthuset planerar jag också ha en rabatt utmed samma vägg. Alltså bör jag väl sätta lecablock eller liknande för att bygga en spärr mellan ute och inne.

Vad tror ni?
Peztis
Något sån't här...

[attachment=42615:V_xthusplaner.jpg]

De lustiga bruna rundlarna med fyra grejjor runt ska vara stolar och bord (i all hast!). Hehe... tongue.gif
blomkronan
Peztis
Du har ju grävt ur hela ytan... ska du fylla igen "hålet" igen confused.gif

Mitt förlag är att gräv ur mera... så ytan blir mera plan och bygg upphöjda rabatter runt om.

En "mur vid buskarna, lådor/upphöja rabatter mot gräskanterna framför och på högersida.
Sätt växthuset på marken inte i höjd med gräset, växthusets grund får du då gräva ur lite mera så du kan ställa växthuset på en ram direkt på marken, ramen kan du gjuta stolpar till om du ska ha glas och inte kanalplast. sen kan du göra små söta trappor ut mot gräskanten framåt och på sidan mot poolen.

Med nivåskillnader i trädgården får du mera "liv" och "rum" biggrin.gif
Peztis
Stolparna redan gjutna och sockeln fast i dem. Det som redan är utgrävt (det som är grått) ska jag ju fylla med grus och sedan plattorna på dem.
blomkronan
CITAT (Peztis @ 30-09-2009, 08:52) *
Stolparna redan gjutna och sockeln fast i dem. Det som redan är utgrävt (det som är grått) ska jag ju fylla med grus och sedan plattorna på dem.

Oj, då blir det att fylla upp en hel del då... men hur ska du göra runt växthusets "grund" ska gruset åka in i växthuset oxå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon