Peztis
Funderar lite...

Hur skulle det bli för framför allt blommor om man nu på hösten lägger obrunnen hästgödsel i botten av en blomlåda ute och sedan i vår häller på någon, några dm med plantjord för att sedan plantera - vad kommer växtligheten att gilla det?

Jag tänkte på de där varmbänkarna som Gunnel på tv brukade göra, där hällde hon ju på färsk (?) gödsel och halm. Smatidigt så säger de ju att det bör vara välbrunnet...

Jag får inte ihop det...
smuleborg
Jag skulle inte göra det i rabatt, men möjligen i blomlåda. Dock utan att lägga på plantjord. Jag skulle i stället täcka med löv och möjligen med klippt gräs. Till våren skulle jag fylla på (och blanda) med kompost (kanske med inslag av grus) eller alternativt med köpt jord (kanske med inslag av grus).

Det är inte lätt med det jordiska.
Peztis
Ja det där med gräsklipp är ju inte helt fel...
Om jag inte hinner få ordning på rabatten (som kommer att vara som en sot blomlåda, typ) så kommer jag nog att varava hästgödsel med gräsklipp i en sådan där gallerkompost, tänkte jag.
RitRat
Den färska gödseln har man endast för att skapa värme i varmbänkarna. Gödseln förmultnar och blir i den processen väldigt varm under jorden, som ett värme-element.

Och nu spekulerar jag..... Jag tror att det måste vara en ganska stor mängd gödsel innan den har den effekten. Så i en blomlåda skulle den inte fungera som värmekälla, mängden är för liten.

Som gödningsmedel rekommenderas ju inte färsk gödsel, utan en som redan har förmultnat, dvs. komposterats eller "brunnit".

Jag har dock "syndat" i höst, trots att jag vet allt det där. Jag grävde nämligen ned fårgödsel som i o för sig var flera år gammal, men legat i en lufttät hög, så den hade inte förmultnat. Den hade mycket halm inblandad, var kompakt och fuktig. Nu har jag läst här på forumet att sådan (färsk) gödsel kan anses som jordförbättring, inte direkt någon gödning.
Peztis
Haha, blomlådan i min tanke var inte en som är 10 cm bred och en halvmeter lång, snarare 1 m bred och några meter lång...
RitRat
Haha, ja med DÅ så! Då får du ju en varmbänk, helt klart. Blir tidig vår för dig och dina blommor.
Jag har gjort en varmbänk en gång i mitt liv, och det var jätteroligt att vara där och så medan det fortfarande var snö på marken. Jorden var så varm! Med tjock plast över, så höll värmen och vi plockade sallad och rädisor innan någon annan ens hade börjat så - i vår by vill säga. Varför jag aldrig gjorde det igen, vet jag inte.
Peztis
OK, nu har jag ju inte ens byggt "blomlådan" än... Får se hur mycket jag hinner innan vintern slår till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon