Hej
Jag tog in min Aloe i stugvärmen igår. Den står fortfarande inne i 24 graders värme. Är det klokt eller bör jag bara ta in den till natten några dagar först ?
Hälsn Tepa
Den kan du ta rakt in utan problem.
Tackar, Maria. Hur är det med Yucca palmen ? Den tog jag in för en vecka sen. Har inte visat några tecken på att den ogillar läget...
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 19:43
nästan alla växter som varit ute kan tas in direkt.
Flaxss, inte Hibiskus väl ? Den håller jag på och kånkar på ut på morron och in till natten.
Hälsn Tepa
Men tepa, avhärdas? Man härdar för att de skall tåla det "hårda" uteklimatet. jag tror inte man behöver göra plantorna klena och känsliga så att de står ut med innelivet.
(Det skulle ju va om de behöver vänja sig vid åsynen av tvn)
Ta inte illa upp, jag skrev mest för att få bort det konstiga spaminlägget.
Eva
Hej Evaisa
Det heter väl avhärda ändå ? Gradvis vänja växten vid varmare luft. Det gick på tok med Hibiskusen i våras, när den hade gröna fina blad där den varit i svala övervintringsrummet. Så tog jag in den i stugvärmen och bladen torkade, krullade ihop sig. T.o.m knopparna den hade på gång vissnade bort. Det kom ju nya blad sen, men någon blomning såg jag inte röken av i somras...
Hälsn Tepa
Tanken är inte alls dum

, det är ju ett helt annat klimat inne än ute, tänker på luftfuktighet, jämn temperatur osv. Kan mycket väl tänka mig att isf vissa växter mår bättre om de får vänja sig lite långsamt...... Kanske därför en del av växterna har sett lite hängiga ut första tiden inne
Alexander-VG-zon3
30-09-2009, 14:43
CITAT (tepa @ 29-09-2009, 20:49)

Flaxss, inte Hibiskus väl ? Den håller jag på och kånkar på ut på morron och in till natten.
Hälsn Tepa
mina har inte mått dåligt av att komma in, varför dina blev så när du tog in dom i värmen tror jag att där var för torr luft och för varmt och att det var det som var problemet inte vart dom stod innan.
jag har aldrig avhärdat ''in'' plantor. och oftast går det bra dock finns där som Oliv och Azalea som kan börja tappa blad om inne klimatet är dåligt.
Tepa, jag skrev mest för att det hade kommit ett sjukt spam inlägg som jag ville mota ner.
jag har svårt att tänka mej ordet avhärda kan finnas, men vaddå? Språklig kreativitet kan aldrig vara fel! :-)
Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.