Genasty
Jag brukar sitta ner i min fåtölj och röka cigarill när andan faller på. Det innebär ju då såklart att en hel del rök kommer i kontakt med växten i fråga.

Som om inte det vore nog använder jag krukan som askkopp och lägger även fimparna där i.

Reflektera.

Aqvakul
Lite rök och fimpar kan väl kanske hålla ev. ohyra borta. Blir det för mycket så kommer nog din krukväxt att fara illa.
Huggorm
Vad är det för växt?
Genasty
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2009, 20:39) *
Lite rök och fimpar kan väl kanske hålla ev. ohyra borta. Blir det för mycket så kommer nog din krukväxt att fara illa.

Fan vad bra! Jag brukar se nån enstaka liten, liten, liten minifluga surra bekymrat när jag är i krukans närhet. Den jäveln röker jag gärna ihjäl.

CITAT (Huggorm @ 29-09-2009, 20:40) *
Vad är det för växt?

Pecannöt!
Aqvakul
CITAT (Genasty @ 29-09-2009, 20:40) *
Pecannöt!

Var det den du skrev om i en tidigare tråd för typ en månad sen?

Apropå vådan att droga växter:
När jag träffade min blivande hustru (tidigt 70-tal) på en fest i en gammal Östermalmsvåning med högt i tak, så bjöd en av gästerna på hembränt. Det smakade för djävligt och mycket av drickat hamnade i krukan där det växte en stor pampig Monstera. Monsteran dog efter några veckor.
skånepåg
Rök du på tar nog ingen större skada ^^
Genasty
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2009, 20:46) *
Var det den du skrev om i en tidigare tråd för typ en månad sen?

Korrekt! Den är frisk nu. Växer inte i nån rasande fart direkt, men det är ju vinter så jag antar det är normalt. Ang. alkohol i krukan så är det uteslutet.
tepa
CITAT (Huggorm @ 29-09-2009, 19:40) *
Vad är det för växt?

Hej Huggorm

Pecannöt, står lite högre upp i tråden.

Hälsn Tepa
CeciliaR
Jag tycker att din växt ser nöjd och glad ut! Det är nog viktigt att du fortsätter med din vana så att den inte blir förvägrad sin dagliga dos njutningsämnen och ffa sällskapet smile.gif
Monaxe
Växten kanske inte far lika illa som rökarens lungor gör..
Gillan
CITAT (Monaxe @ 04-10-2009, 02:40) *
Växten kanske inte far lika illa som rökarens lungor gör..

Sannerligen inte....................( från en som inte klarat av att sluta helt än ), men jag är på G blush.gif . Snälla! Missförstå mig inte på nåt vis, men den dan era lungor inte fungerar längre, då tror jag inte ni skämtar om att aska " i krukan" längre kompiskram.gif . Förlåt, jag kunde bara inte låta bli. Det är inte kul att hosta "halvt ihjäl sig", och att samtidigt veta att man själv tillfogat sig denna hosta blush.gif .

Jag brukar säga till mina barnbarn................att får jag se dig med en giftpinne i munnen, då vet jag inte vad jag gör! De brukar svara att jag är den sista som ska komma med pekpinnar och det har de självklart rätt i, men samtidigt kan jag svara dem att jag "visste inte", men det vet ni..................och då håller de med wub.gif
Nauti
Rök påverkar ju växter negativt. Röken kan täppa igen de porer i bladen som sköter om växtens gasutbyte. Det är vad jag läst någonstans i alla fall och det låter väl inte helt osannolikt. Om det stämmer eller ej vet jag inte.

Min mor satt alltid och kedjerökte på ett och samma ställe några meter ifrån växterna. Inga växter trivdes särskilt bra där om jag minns rätt. Men det kan ju bero på annat.

Vad gäller fimpar i krukan så leder det ju till att växten tar upp giftet som sedan hamnar i systemet, vilket skyddar växten mot skadeinsekter. Vissa sprutar ju även med nikotinvatten. Så det är ingenting negativt så länge man inte skall äta av växten.
Piccante
CITAT (Nauti @ 04-10-2009, 07:40) *
Rök påverkar ju växter negativt. Röken kan täppa igen de porer i bladen som sköter om växtens gasutbyte. Det är vad jag läst någonstans i alla fall och det låter väl inte helt osannolikt. Om det stämmer eller ej vet jag inte.

Min mor satt alltid och kedjerökte på ett och samma ställe några meter ifrån växterna. Inga växter trivdes särskilt bra där om jag minns rätt. Men det kan ju bero på annat.

Vad gäller fimpar i krukan så leder det ju till att växten tar upp giftet som sedan hamnar i systemet, vilket skyddar växten mot skadeinsekter. Vissa sprutar ju även med nikotinvatten. Så det är ingenting negativt så länge man inte skall äta av växten.

Att rök kan täppa igen klyvöppningarna i växternas blad låter väldigt långsökt.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 14:04) *
Att rök kan täppa igen klyvöppningarna i växternas blad låter väldigt långsökt.

Nja, det lagret av gult slem som täcker allting i en inrökt lägenhet kan nog dräpa vad som helst. Fast en växt kompenserar väll gradvis om den känner att det börjar bli tätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon