|
Jag har lurat på att köpa digitalkamera i flera år men har svårt komma till skott. Det senaste är att jag skyller på att priserna säkert sänks betydligt efter julhelgen.... Eller är det nåt som mest gäller kläder? Här ute på vischan ser man inte så mycket av prisvariationerna. Den senaste kameran jag kikade på via nätet är en 'Nikon Coolpix 2100' - är det något att rekommendera?
*Felix matte*
16-11-2003, 16:47
Eftersom det bara är några veckor kvar till Annandagsrean tycker jag att du kan vänta med köpet.
Om du köper en nu, riskerar du att se den bjudas ut för halva priset på rean. Men å andra sidan så missar du ju alla fina julbilder du kunde ha tagit om du slagit till och köpt en före.
Kolla på Fotosidan: http://www.fotosidan.se/ På deras forum finns massor av "experter" som kan råda dig! Jag gissar att årets kameramodeller säljs billigare efter nyår, då kommer ju nästa års modeller ut på marknaden. Själv köpte jag en Canon Ixus v2 i våras, jag är helnöjd med den! Jag beställde den från Net on Net, det blev rätt mycket billigare än om jag skulle ha köpt den på fotoaffärerna i stan...
Ingrid på Västkusten
16-11-2003, 18:03
Och www.cyberphoto.se är itne fy skam den heller. Vi köpte digitalkamera, Canon EOS nånting, digital systemkamera efetr ha haft 'vanlig' digitalkamera nu ett tag. Å det kan itne jämföras! Gillar man foto så äär systemkamerorna en dröm! Så håll gärna ögonen på sådana om de sjunker ipris. Är det en sikta knäppa kamera Du är ute efter så komemr det alltid nya modeller hele tiden. Svårt att ge goda råd. Kolla i alla fall att de tar en microdrive.
Hälsar Ingrid
CITAT (Felix matte @ 16-11-2003, 16:47) Eftersom det bara är några veckor kvar till Annandagsrean tycker jag att du kan vänta med köpet.
Om du köper en nu, riskerar du att se den bjudas ut för halva priset på rean. Men å andra sidan så missar du ju alla fina julbilder du kunde ha tagit om du slagit till och köpt en före. Hmm... du råkade inte ta fel på månad när du skrev "några veckor"? Ang julbilder så har jag som tur är fortfarande min gamla "analoga" systemkamera att ta till. Brukar digitalkameror reas efter jul?
Ingrid på Västkusten
17-11-2003, 12:45
Njae jag tror inte det snarare erbjudas inför jul. Å andra sidan så kanskeman skallköpa precis innan alla de nya modellerna kommer men så kanske man missar någe där etc. Med den nya diogitala systemkameran säger i alla fall vi att vi inte saknar den 'analoga' systemkameran, men det har tagit några år att nå hit så att den är inom räckhåll i allafall. Och är så pass BRA!
CITAT (Posse @ 17-11-2003, 12:30) Brukar digitalkameror reas efter jul? :unsure: Jag tror inte det det spelar någon roll när man gör inköpet, de som kommer ut på rea brukar vara modeller som ingen längre vill ha. Däremot är det viktigt att jämföra priser för det kan skilja en hel del se pricerunner Vilken modell man sedan väljer beror helt på vad man ska ha den till. Själv tycker jag att det är viktigast med största möjliga optiska zoom (helst 10x) och att kameran tar vanliga uppladdningsbara standardbatterier som man kan ha några uppsättningar av.
Eva Swahn
17-11-2003, 15:59
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2...,391408,00.htmlHittade detta på Aftonbladet angående det Göran pratar om: zoom. Det är ju skitbra om man är en hänsynsfull eller blyg fotograf.
*Felix matte*
17-11-2003, 16:45
CITAT (Posse @ 17-11-2003, 12:30) Hmm... du råkade inte ta fel på månad när du skrev "några veckor"? Brukar digitalkameror reas efter jul?  November tror jag vi är inne i just nu  En hands fingrar = så många hela veckor + 3dagar är det kvar innan annandagsrean En del butiker startar redan dagarna före julafton "Brukar digitalkameror reas efter jul?" ... Javisst
Eva i Skåne
19-11-2003, 21:25
Såg en reklamsnutt häromdagen om en digitalkamera från net on net, 3,2 megapixlar eller nåt ditåt, för 1500:- . Vad tror ni om det? Jag har ju bara lärt mig att det ska vara många pixlar och tyckte det lät billigt, men då är det väl något annat som är sämre??? Till det priset menar jag. Jag är så himla sugen. Kan jag skippa alla julklappar till familjen och köpa en kamera till mig själv istället?
CITAT (Eva i Skåne @ 19-11-2003, 21:25) Jag är så himla sugen. Kan jag skippa alla julklappar till familjen och köpa en kamera till mig själv istället?  :rolleyes: Om familjen bor under samma tak kanske det kan bli en familjejulklapp.
pejahren
19-11-2003, 21:58
Man måste tänka på att det inte bara är antalet pixlar som är avgörande. I olika test av digitalkameror brukar dom traditionella kameramärkena komma bäst ut vad gäller bildkvalité. Det vill säga: Nikon, Olympus och Canon. Jag har själv ett Olympus med 2 megapixlar, är mycket nöjd med detta, det tål att köra ut bilder i A3-format. Men set åar klart, jag skulle gärna byta upp mig till 3-4 Mp och lite mer funktioner, allra hälst en systemkamera.
*Felix matte*
19-11-2003, 22:08
CITAT (Eva i Skåne @ 19-11-2003, 21:25) Till det priset menar jag. Jag är så himla sugen. Kan jag skippa alla julklappar till familjen och köpa en kamera till mig själv istället?  Så klart du kan! Jag betalade 2270:- för en med 1,3 megapixlar. På julafton tar du fram kameran och högtidligen berättar för familjen att du just denna jul har bestämt dig för att "sätta dem högst upp på önskelistan" , därefter tar du kort på dem alla Ingen kan väl efter det säga att du agerat egoistiskt
Ingrid på Västkusten
20-11-2003, 07:39
CITAT (Eva i Skåne @ 19-11-2003, 21:25) Såg en reklamsnutt häromdagen om en digitalkamera från net on net, 3,2 megapixlar eller nåt ditåt, för 1500:- . Vad tror ni om det? Över 3 Megapixlar innebär att Du kan printa bilderna i hemmaskrivaren och att de blir bra där. Skall Du enbart ha webbilder duger det med mkt sämre. I min värld är zoomen viktig med men så gillar jag fota blommor :-D
CITAT (Eva i Skåne @ 19-11-2003, 21:25) Såg en reklamsnutt häromdagen om en digitalkamera från net on net, 3,2 megapixlar eller nåt ditåt, för 1500:- . Vad tror ni om det? Jag har ju bara lärt mig att det ska vara många pixlar och tyckte det lät billigt, men då är det väl något annat som är sämre??? Till det priset menar jag.  OnOff hade för någon vecka sen ett HP-erbjudande "Paket med Fotoskrivare & Digitalkamera" för 2294:-. Kameran med 3,1 megapixel. Så nog knallar priserna neråt. Men om det är något att ha vet jag ej.
Här är en till som avvaktar på bättre pris... Har nu äntligen bestämt mej för Canon powershot A80. Sen den var ny på marknaden i början på månaden, har den redan sjunkit med flera hundralappar. Får väl se hur länge jag kan vänta. Vi pratade ett tag att bara köpa den som julkapp till oss själva, och inget mer. Men nä, vad tråkigt. Jag som gillar att planera och klura vad jag ska ge i julklapp.
Ingrid på Västkusten
20-11-2003, 19:03
CITAT (Posse @ 20-11-2003, 12:02) OnOff hade för någon vecka sen ett HP-erbjudande "Paket med Fotoskrivare & Digitalkamera" för 2294:-. Kameran med 3,1 megapixel. Så nog knallar priserna neråt. Men om det är något att ha vet jag ej. Beror helt på VAD Du skall göra med kameran! Ställ upp en kravprofil. Kolla emot prestanda...... Hälsar ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-11-2003, 19:03) CITAT (Posse @ 20-11-2003, 12:02) OnOff hade för någon vecka sen ett HP-erbjudande "Paket med Fotoskrivare & Digitalkamera" för 2294:-. Kameran med 3,1 megapixel. Så nog knallar priserna neråt. Men om det är något att ha vet jag ej.
Beror helt på VAD Du skall göra med kameran! Ställ upp en kravprofil. Kolla emot prestanda...... Hälsar ingrid Personligen känner mig mycket skeptisk för det där med "fotoskrivare"... blir det egentligen billigare - och lika bra - att skriva ut fotografier hemma?
*Felix matte*
21-11-2003, 09:58
CITAT (Posse @ 21-11-2003, 09:22) Personligen känner mig mycket skeptisk för det där med "fotoskrivare"... blir det egentligen billigare - och lika bra - att skriva ut fotografier hemma?  Vet inte om det blir billigare men skriver ut gör jag i massor med en icke fotoskrivare. Kvalitén är bra även på vanligt papper och skulle de blekna så kan jag ju skriva ut nya
Ingrid på Västkusten
21-11-2003, 11:44
Fotoskrivare har jag ingen utan skriver ut på en vanlig Hoppe med bra papper. Färgutskrifter bleknar ju svartvitt håller. Men jag skriver ut så sällan så...det är inte därför jag fotar. Utskrifter ifårn en fotoskrivare ( en riktig) skall itne förfaras lika snabbt. Men men allt beror på vad man skall använda saker å ting till. Och så är det en prisfråga med. En sublimeringsskrivare hade jag itne haft någe emot :-P
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|