gröndal08
Hej.
Köpte en fantastiskt fin, stor Hibiskus på Plantagen. Den blommade villigt i ca 2 veckor, massor med knoppar.
Den senaste tiden så slår blommorna bara ut halvvägs. Alla knoppar går i "halv-blom" och det märkliga är att dessa "halv-blommor" står sig längre än fullt utslagna blommor. Plantan ser välmående ut. Inga angrepp vad jag kan se. Knopparna faller ej av. Den får regelbundna duschar, står mycket ljust, får näring regelbundet. Vad som kan noteras är att en blomma pollinerats och börjar utveckla början till frö.Har ej tagit bort den omogna frökapseln. Kan det bero på det? Går all energi åt till denna process och det är därför blommorna ej slår ut fullt?
Har ni idéer om vad som kan vara orsaken så vore jag mycket tacksam för råd.
/Hans
lilla mamma
det är ju inte så bra att låta en blomma gå i frö för då säger plantan stopp. Nu är jag nöjd. Då har den uppnått sitt mål.

Dessutom har nu blomman acklimatiserat sig så nu går den in i den blom miljön som den har hos dig, inte i växthuset den kom från. Vattna på, den kommer snart vara fri från retarderingsmedlet också och börja växa fritt.
gröndal08
Tack så mycket för svar. Jag vattnar på. Tänkte låta frökapseln mogna och försöka använda fröna till nya plantor.
Dilara
Tyvärr är det som lilla mamma säger fel, enligt mig. En hibiskus ska inte "halvöppna" sina blommor bara för att den producerar sina frön.
Anledningen vet jag dock inte. Det kan bero på att plantan är hårt framdriven/ framodlad/ retarderad. Men jag är säker på att den sorten du har beter sig just så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon