ängsvädd
Enligt forskares beräkningar så behöver kopparlagret som ska omsluta kärnavfallet vara minst en meter tjockt!

Hoppas det går igenom - för framtida generationers skull.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artike...artikel=3132009
KURT
De kanske kan gräva ner det i de nya urangruvorna, där gör det nog inte så mycket om det läcker.

http://svt.se/2.33919/1.1706771/reinfeldt_...sk_uranbrytning
Gossen Ruda
Det är nog tveksamt om kopparmynt från sjöbottnen kan jämföras med kopparcylindrarna för kärnavfall. Jag ger nog inte mycket för den studien, förhållandena är helt annorlunda.
Red Top
Om jag inte hörde fel, så låg mynten inneslutna i lera, som inte släppte igenom syre. Liknande förhållande som i "slutförvaret".
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2009, 09:59) *
Det är nog tveksamt om kopparmynt från sjöbottnen kan jämföras med kopparcylindrarna för kärnavfall. Jag ger nog inte mycket för den studien, förhållandena är helt annorlunda.

Jag tror nog att forskarna vet bättre.

Jag ska ta reda på vad skillnaden mellan uran och kärnavfall är - om ingen vet.

Kärnkraften blir ännu dyrare om avfallet ska kapslas in i 1 meter tjock koppar.
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 30-09-2009, 10:13) *
Om jag inte hörde fel, så låg mynten inneslutna i lera, som inte släppte igenom syre. Liknande förhållande som i "slutförvaret".

1. Har mynten legat inbäddade i leran hela tiden eller har dom legat fritt i vattnet en tid först?
2. Har leran exakt samma egenskaper? Att syre inte kan komma till är bara en faktor, salter i sjöleran kan ha orsakat korrosionen.
3. Har kopparen i mynten och behållarna samma renhet? Tror knappast det.

Bara ett par invändningar som kan påverka resultatet.
ängsvädd
CITAT (KURT @ 30-09-2009, 09:51) *
De kanske kan gräva ner det i de nya urangruvorna, där gör det nog inte så mycket om det läcker.

http://svt.se/2.33919/1.1706771/reinfeldt_...sk_uranbrytning

Det verkar som att kärnavfall avger betydligt högre strålning än uran.
CITAT
För det kärnavfall som är långlivat tar det ungefär hundratusen år innan radioaktiviteten närmar sig den som finns i naturliga förekomster av uran. http://www.karnavfallsradet.se/Bazment/18.aspx
Gossen Ruda
CITAT (ängsvädd @ 30-09-2009, 10:40) *
Det verkar som att kärnavfall avger betydligt högre strålning än uran.

Jo, det är diverse nya grundämnen som bildats och sen sönderfaller. En del är särskilt strålande och giftiga.
Aqvakul
Nu har vi diskuterat slutförvaring av kärnavfall i decennier. Det har handlat om var, hur djupt och på vilket sätt.

Nästa diskussion som kommer upp är om man inte borde bygga en ny generation kärnkraftverk som kan använda tidigare kärnkraftsavfall och därmed skjuta problemet med slutförvaring på framtiden. Uppgörelsen mellan regeringspartierna om att ersätta nuvarande verk, och moderaternas beslut på kongressen att satsa på flera, bäddar för den utvecklingen.
Om den är bra eller ej, kan jag inte riktigt överblicka....
andersen
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2009, 11:51) *
Nästa diskussion som kommer upp är om man inte borde bygga en ny generation kärnkraftverk som kan använda tidigare kärnkraftsavfall och därmed skjuta problemet med slutförvaring på framtiden. Uppgörelsen mellan regeringspartierna om att ersätta nuvarande verk, och moderaternas beslut på kongressen att satsa på flera, bäddar för den utvecklingen.
Om den är bra eller ej, kan jag inte riktigt överblicka....

Inte alls, vi dvs svenska folket har redan röstat i frågan.
Piccante
CITAT (andersen @ 30-09-2009, 16:44) *
Inte alls, vi dvs svenska folket har redan röstat i frågan.

Nja, regeringen har ju i princip sagt ja till utbyggd kärnkraft i och med att Centern bytte åsikt.
Tobb
Dock tycker jag nog forskare skulle vara med mer och bestämma i dessa frågor än att politiker som får för sig något, och tror sig kunna sådana saker ta beslut om sånt de bara har. Hur många politiker vet varför växterna börjar växa av kväve, fosfor eller i vissa fall tex järn i haven...? Hör inte helt dit, men politiker har inte spetskompetens på allt de behöver. Och absolut inte befolkningen. Många tänker säkerligen på kärnkraftsolyckor etc, men tror man baserar sina beslut mycket på rädsla och okunskap.

Dock är jag glad att det förblev kronor som valuta i sverige, så jag är inte alls dubbelmoralig om folkomröstningar wink.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det finns fler studier från KTH där behållarna utretts. Jag frågande en forskare som doktorerat på just kopparbehållarna och han ansåg dem vara helt säkra.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon