Sidor: 1, 2, 3, 4
Peztis
Har en säck med finbetong och en med grovbetong... Det skulle vara lite roligt att göra något av det.
Jag vet att det finns en hel del böcker i ämnet men det vore så himla skoj att få se vad ni har gjort!
Helst gärna med en enkel beskrivning av vad ni har använt för att nå resultatet.

Jag fick en slatt över när jag gjöt växthusplintarna. Den hällde jag i en sådan där géléhjärtgodis som är poppis vid Alla Hjärtans Dag. Hade kanske varit bra om jag sedan inte bara låtit den ligga utan tagit ur den efter en dag och finputsat... Och det hade kanske varit bra om jag rengjort den innan, det är lite fettfläckar från godiset på den också. giggle.gif

[attachment=42631:IMG_2478.JPG]

Kanske man lär sig... smile.gif
smuleborg
Jag har inte kommit långt. Jag har investerat i Malena Skotes betongböcker PUNKT

Följer tråden med stort intresse.
Anki V
Jag gjorde en trädgårdsbänk i våras. Mönstret på kanterna fick jag till genom att fodra formen med frigolitlister som finns att köpa i byggvaruhandeln.

Benen är gjutna i papprör. 4 säckar gick det åt om jag inte minns fel.
[attachment=42679:012__Large_.JPG]
/Anki
Peztis
Men Anki! Den passar vid en herrgård! Jåttesnyggt!

4 säckar à 40:- = 160 + 50:- för rören... hmmm 210:-... vad kostade listerna? Och så lite armering... Antar att du har armerat också?
Ja, materialkostanden borde inte ha gått över 500:- för en bänk som kostat miiiiinst det dubbla om du köpt den i affären färdig. Bra jobbat! bravo.gif
4:an
Jätteimponerad!! Har själv beställt böcker i betonggjutning...bara småfuskat lite och börjat med några plattor.....så kul det är! Har sett ngn stans att man gjort i små sandsaksformar också! [attachment=42724:P1010477.JPG]
Odjuret
Anki vad fint!

Den största glädjen ligger nog i att kunna säga att den är egen-gjord!

Jag har förstått att man kan färga betong med pigmentfärg (lr vad det heter)
men jag har inte förstått var man kan köpa det?
Jag skulle gärna vilja göra lite mörka betongmöbler nämligen.

//Odjuret

EDIT: stavfel
Sussie F-Flower
CITAT (Anki V @ 01-10-2009, 21:25) *
Jag gjorde en trädgårdsbänk i våras. Mönstret på kanterna fick jag till genom att fodra formen med frigolitlister som finns att köpa i byggvaruhandeln.

/Anki

Åhhh, vad fint! wub.gif Aldrig hade jag kunnat föreställt mig en sååå vacker betongbänk! wub.gif
Vad duktig du är Anki! tummenupp.gif

(blev sittskivan tung?)
blomkronan

/Anki

tummenupp.gif otroligt fin smile.gif vilken bra idé att ta frigoliten, det gjorde bänken super tummenupp.gif
Peztis
Anki, hur lång är bänken? Ser ett projekt nere vid mitt växthus...

Antar att du gjöt pelare och skiva separat och sedan la en klick betong som lim? Eller hur gjorde du annars?
RitRat
Jag var på en betonggjutningskurs förra sommaren. Där gjorde vi många olika saker för trädgården; fat, krukor, fågelbad...

Vi blandade betong i en elektrisk betongblandare, med det klassiska receptet som jag tyvärr inte minns... Vi gjorde en specialblandning med torv i också.

Formarna var allt möjligt..... byttor och plastfat av olika slag, t.ex. frisbee. Papprör, sand och rabarberblad. Krossad porslin kunde bli fina dekorationer. Finns billigt på second hand, eller återvinningsstationerna.
[attachment=42749:Ritvas1_.jpg]
hallojjj
Betong är hur kul som helst! Jag har blivit besatt!!!!

Har också gjort en bänkskiva med lister. Har även gjort fågelbad två olika. Gjort en "kruka" av skokartonger och har inte fått nog.

Nu kommer frosten tyvärr så idéerna får jag skriva ner och förverkliga i vår ;-)

Peztis
Men ni är verkligen duktiga! Hallojj, det var verkligen hur fint som helst!
RitRat, vad fint! Och vad skoj att få gå en kurs!

Tänkte på det där med vinter... tänk om jag någongång kunde kasta ut allt som ska till återvinningsstationen så att garaget blir tomt. DÄR kan jag ju gjuta hur mycket som helst under de kallare månaderna! Om inte min man får för sig att nu när det är tomt så kan vi ställa bilen i garaget! Dumheter!

Så mer inspiration!!!
MariaS
CITAT (Peztis @ 03-10-2009, 21:56) *
Men ni är verkligen duktiga! Hallojj, det var verkligen hur fint som helst!
RitRat, vad fint! Och vad skoj att få gå en kurs!

Tänkte på det där med vinter... tänk om jag någongång kunde kasta ut allt som ska till återvinningsstationen så att garaget blir tomt. DÄR kan jag ju gjuta hur mycket som helst under de kallare månaderna! Om inte min man får för sig att nu när det är tomt så kan vi ställa bilen i garaget! Dumheter!

Så mer inspiration!!!

Va ska han ha bilen i garaget för blink.gif Där gör den ju ingen nytta giggle.gif
RitRat
Här är en bra och billig bok om betong:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151848147
Jag har den, köpte av kursledaren i fjol. Rekommenderas, man får mycket inspiration.

140 kr, inte farligt. Hmmm, bibliotek finns ju också!
blomkronan
hallojjj... vilket fint fågelbad tummenupp.gif har du använt en sån där... frigolitdekor man sätter i taket?

Att använda frisbee... tummenupp.gif bra idé, då kan man ju få fat till krukorna man gör biggrin.gif.

Mina säckarna ligger fortfarande i förrådet!!!!! har inte hunnit göra något... Men hur kalt kan det vara när det ska härda?? jag har ca 10 grader i förrådet det kan väll inte vara för kalt ?? Då skulle jag oxå kunna göra något litet i vinter biggrin.gif

hallojjj
Jag köpte sådana tallrikar/fat på loppis/myrorna, som har relief på baksidan. En dekorationstallrik och ett silverfat har jag använt.

Jag lånade böcker på biblioteket för idéer, men jag tror man hittar mer på nätet. Finns många som har bloggar med bilder.

Man kan nog gjuta sålänge det är plusgrader! Men glöm inte armeringen!

Mitt nästa projekt jag ska gjuta är en urna på fot. Har köpt en i plast och som jag ska använda som form. Tänkte använda en bordstablett av utstansad filt som mönster. Får väl se om det funkar.
Gillan

/Anki

WOW!!! Hur snygg som helst Anki tummenupp.gif . Måste bli MVG på den! En sån måste jag bara ha...............får ta och konsultera Dealer. Själv känner jag mig lite lat angel_not.gif
hallojjj
Här är de andra sakerna jag gjort.
Ett annan mindre fågelbad och en kruka (till taklök) och små hjärtan i ikeas isform. Krukan är gjord i skokartong (2 olika storlekar) för att det ska bli lite "bulligt"
RitRat
På kursen gjorde jag en låg rund kruka till taklök, Formen var ett gammalt lock till stor wok-panna, alldeles perfekt. Det klädde jag på insidan med bubbelplast, och fick fint "håligt" mönster. Syns stående på kant i min bild ovan. Innerformen kommer jag inte ihåg vad det var.....
Monica, Norrbotten zon 5
O vilka fina saker ni gjort. Att använda frigolitlister var listigt och vad snyggt det blev. Det måste jag absolut också testa. Bubbelplast var också något nytt. Det måste jag komma ihåg till nästa sommar.

Själv har jag gjutit tråg i hypertufa och en massa andra olika saker i betong. Man blir nästan som beroende för det är ju jättekul att gjuta och inte är det svårt heller. Fler bilder finns på min hemsida.

[attachment=42780:9.jpg]
[attachment=42781:6.jpg]
[attachment=42782:20.jpg]
Hjälp vad snyggt! Jag är bara en nybörjare!!! blush.gif
Anki V
Vad roligt att ni gillade min bänk.

Ska jag vara alldeles ärlig så fick jag en hel del hjälp av hjärtevännen när formen till skivan skulle spikas ihop:blush: Vi har en liten betongblandare och det är mycket lättare att få till bra betong med den än om man ska röra för hand.

Bänken gick på under 550:- men då hade jag lite armering kvar efter en rosenspaljé jag gjort tidigare. Formvirket behövde jag inte heller köpa. Det gick en säck till varje ben och nästan två till skivan. Jag fick över lite till ett fågelbad också yes.gif

Den är fruktansvärt tung och skivan ligger ”lös” på benen. Jag tänkte först sätta fast den men upptäckte att det är helt onödigt…den ligger så bra ändå.

Benen är lite för tjocka för att jag ska vara riktigt nöjd men med dimensionen mindre på rören blev det lite för vekt och då skulle inte heller skivan ligga så bra.

Måtten på skivan är jag inte riktigt säker på….. Det var formvirket som bestämde storleken laugh.gif . Jag tror den blev 127-130 lång och 40-45 bred.

Jisses vad mycket fint det fanns i den här tråden…Vilken inspirationstråd wub.gif !

Jag har redan planerat lite nya gjutningar med idéer härifrån.

/Anki
blomkronan
Monica tummenupp.gif vilka stor krukor du har gjort... vad använde du som form?

Jag har boken som RitRat tipsa om... i den tipsar dom om att ta ett stearinljus i botten på krukansbottenplatta då man gjuter, som man sen kan pilla bort så man får dräneringshål... tips till er som går i kruk-tankar smile.gif
hallojjj
Bubbelplast ska jag spara och prova!

Vi har satt vår bänkskiva på gammalt symaskinunderrede i gjutjärn, blev lite för smal (skivan), så vi får nog göra en ny, men då kan vi ha denna som sittbänk och använda nersågade trädet (stubbe) som underrede, på grillplatsen vi planerar.

Jag är också helt nybörjare, men det är verkligen inte svårt att gjuta sålänge man försöker minimera luftbubblor.

Ett tips är att köpa en visp till borrmaskinen när man blandar betongen. Supersmidigt och dom finns att köpa ganska billigt. Den vi använde är ca 10cm diameter och funkade jättebra i hink. Blandade flera omgångar allt eftersom det gick åt. Verkligen jättesmidigt.

Jag har varit till vår godisaffär och fått typ 20st godisburkar, sådana fyrkantiga, som jag tänkte gjuta plattor i, som vi ska ha på grillplatsen. Tänkte göra lite olika mönster sen. Kanske med datum och barnens namn? händer? har inte kommit så långt ännu...

Peztis
Man kan sätta en vinkork också för dränering.

Vad kul med alla projekt!
hallojjj
Glömde att skriva att en parasollfot är på listan också ;-)

Visst är jag manisk? :-D
Chamomille
Ett stort ägg.

[attachment=42844:Struts_gg.jpg]

Sen har jag gjort lite snäckor, underlägg med bladmönster, rabarberskål, en läskig hand....

Fina grejer ni gjort! Ska nog gå ner i källaren och göra mig en ljugarbänk i vinter.... Den var tjusig Anki!
Peztis
Camilla, hur är ägget gjort? Ett påskägg? Gjorde du i så fall ett hål och hällde i eller fyllde halvorna och "smacka" ihop?

Vad läckert att göra några ägg i olika storlekar och ställa tillsammans...
Chamomille
Det är gjutet i ett sånt där plastägg som brukar finnas till påsk. Jag gjorde hålet på undersidan av ägget, för där är det ändå en liten plätt som är platt, så påskägget ska kunna stå. Sen fyllde jag bara upp med betongen smile.gif Oj, du måste olja ägget först, annars är det svårt att få betongen att lossna wink.gif Skaka till sist och "slå" på ägget så att så mycket bubblor som möjligt försvinner.
Tejpa ägget också så det inte trillar isär... biggrin.gif
Peztis
Ett förlorat ägg blir det då... biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Peztis @ 05-10-2009, 16:18) *

biggrin.gif
MariaS
CITAT (Peztis @ 05-10-2009, 16:18) *

Oops blink.gif omelett giggle.gif
RitRat
Här visar jag skapelser som några andra kursdeltagare gjorde. Bollarna är gjutna i gamla plast-fotbollar.
Källtorpet L&T
jösses, vilken bänk..
som hämtad ifrån ett slott..

ett tips:
jag gjorde en upptäckt när jag gjöt nytt golv i maskinhallen, jag formade med OSB-skiva, när jag sen rev formen så hade betongen den skrovliga och rustika ytan som OSB-skivan har, kan bli riktigt snyggt på t ex större krukor eller "blomlådor"..
Chamomille
CITAT (Källtorpet L&T @ 06-10-2009, 11:48) *
ett tips:
jag gjorde en upptäckt när jag gjöt nytt golv i maskinhallen, jag formade med OSB-skiva, när jag sen rev formen så hade betongen den skrovliga och rustika ytan som OSB-skivan har, kan bli riktigt snyggt på t ex större krukor eller "blomlådor"..

tummenupp.gif
kina3
4:an: Hur gjorde du den högra betongskivan?
Det är vanliga enkla plastgrejor de sålde ut på Panduro Hobby....jag arbetar på förskola så jag
tycker att lite glitter är aldrig fel!! giggle.gif
kina3
4:an det inspirerade mig!
Funderar på vilka fler mixer man kan göra.
Betty
CITAT (Källtorpet L&T @ 06-10-2009, 11:48) *
jösses, vilken bänk..
som hämtad ifrån ett slott..

ett tips:

Måste man använda formolja när man ska gjuta med OSB-skiva som form eller är det lätt att riva formen ändå?
Källtorpet L&T
CITAT (Betty @ 06-10-2009, 23:47) *
Måste man använda formolja när man ska gjuta med OSB-skiva som form eller är det lätt att riva formen ändå?

jag hade inte oljat in den formen i och med att det "bara" var ett golv som skulle gjutas och jag hade inga problem att riva formen..
vet inte om det blir någon skillnad i "strukturen" på betongen om man oljar formen, där får du nog prova dig fram..
tips nummer 2:
istället för att köpa formolja så går det lika bra med vanlig matolja eller träolja, sån man har till trädgårdmöblerna..
Monica, Norrbotten zon 5
CITAT (blomkronan @ 04-10-2009, 19:09) *
Monica tummenupp.gif vilka stor krukor du har gjort... vad använde du som form?

De största krukorna är gjutna i hypertufa där jag blandade perlit i stället för sand för att de skulle bli lite lättare. Till de runda krukorna använde jag hinkar i olika storlekar. Till den rektangulära krukan på översta bilden använde jag wellpappkartonger i olika storlekar. Dessa tejpade jag med byggtejp på den sidan som skulle vara mot betongen så de inte skulle blötas sönder. Den stora rektangulära krukan på nedersta bilden gjöt jag i en stor plastback köpt på IKEA. Som innerforn använde jag även här en tejpad kartong. Den stora runda krukan på nedersta bilden använde jag en sån där lite sladdrig plastkorg för tvätt som ytterform.

Som armering använde jag glasfiber som jag blandade direkt i hypertufasmeten. Jag köpte glasfiberväv som jag repade upp helt och sedan klippte i 3-5 cm långa bitar. Mycket lättare än att försöka få i hönsnät eller liknande när man gjuter. Det behövs inga stora mängder heller, en näve till motsvarande en säck betong.

De mindre krukorna är gjutna i diverse billiga plastskålar och baljor.
kina3
Monica: Gillar den där stora rektangulära tufakrukan särskilt! Hor gjorde du för att få rundade kanter? raspade av dem efteråt?
Var gjutna i kartonger?
Monica, Norrbotten zon 5
Det tar flera dagar innan tufan blir riktigt hård så jag har bara tagit en mindre bit betongsten (med skrovlig yta) och använt den som rasp för att runda kanterna med efter att jag plockat ur krukan ur gjutformen.
Jag har även rundar av kanterna på de mindre betongkrukorna med en sten, men då har jag gjort det dagen efter gjutningen, väntar man längre blir det för hårt.

Här ser man resterna av den inre kartongen till den rektangulära krukan. Den yttre gick sönder när jag tog av den.
[attachment=42925:8.jpg]

Här är den andra krukan som jag gjöt i en plastback. Stenplattorna håller mot så inte sidorna ska bukta ut.
[attachment=42926:17.jpg]
Peztis
Googlade lite på bilder på betongobjekt och råkade på denna matta som jag tyckte var jättefin!
http://zarastk.wordpress.com/2008/08/28/betong-ar-vackert/

Tänk vad bra att sätta den vid entrén, bara att spola av emellanåt!
Undrar hur man skulle kunna få fast plastmattan så att det inte rinner under...

Oh! Jag ska ju självklart ha en sådan vid mitt växthus!
Chamomille
CITAT (Peztis @ 07-10-2009, 22:22) *
Googlade lite på bilder på betongobjekt och råkade på denna matta som jag tyckte var jättefin!
http://zarastk.wordpress.com/2008/08/28/betong-ar-vackert/

Tänk vad bra att sätta den vid entrén, bara att spola av emellanåt!
Undrar hur man skulle kunna få fast plastmattan så att det inte rinner under...

Oh! Jag ska ju självklart ha en sådan vid mitt växthus!

Meh... Precis en sån matta köpte jag idag för det ändamålet blink.gif
Peztis
Rusta har plastmattan både som halvcirkelformad och som rektangulär, 79:-/st

Undrar om jag inte har sett en på ICA Maxi också...

Men vilket sammanträffande!

Lägg in en bild! Och säg till om du kommer på något smart så att man slipper hacka rent det som kommer under vid gjutningen.
Undrar om man kan använda ngt icke permanent lim man sprayar på...
Chamomille
Funderade på tillverkningen av denna "dörrmatta" idag. Jag tror jag lägger min gummimatta på ovansidan istället och trycker ner den litegrann i betongen. Så får jag en lite skrovlig yta också...
Peztis
Funderade också på det... Vill man ha slät kanske man kan lägga en plastfilm över?
Chamomille
CITAT (Peztis @ 07-10-2009, 22:46) *
Funderade också på det... Vill man ha slät kanske man kan lägga en plastfilm över?

Över vadå unsure.gif Nu hänger jag inte med...
kina3
Chamomille: Låter smart! Man skulle ev kunna ha "distanser" som mattan vilar på ifall den riskerar att sjunka för djupt, men det verkar krångligt. Borde vara så enkelt som att "trycka ner en bit".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon