Kråksången

Jag funderar på att blanda Rose de recht, Mme Boll och Jaqcues Cartier i en rabatt utmed en vit tegelvägg. Det är ganska mycket sol på den sidan av huset.

Vad tror ni om det?

Jag vill gärna ha blommor som blommar hela säsongen emr eller mindre. Ni kanske har tips på andra rosa rosbuskar?

Vilka är era erfarenheter av Honorine de Brabant? Moje Hammarberg?

Jag bor utanför Linköping zon 2-3.

Sofia

oliv
Jag har bara Rose de Resht av dessa, men tänk på att inte plantera för nära väggen, det blir för torrt, eller så lägger man en droppslang... flirting.gif
Ezereht
Tror dom blir fina tillsammans smile.gif Kan tänka mig Jaques cartier och madame boll är ganska lik varandra?
Kajsa
Jo bara det inte blir för torrt utan du sätter dom en bit ut så regnet når dom, här ser du färgerna ihop.

Rose de Rescht blir ca 1.5 m, ganska knalligt rosa.

Mme Boll får samma storlek som Rose de Rescht

Jacques Cartier, samma storlek, busken växer rakt, lite stelt, blommar finast mot hösten, blommorna klibbar ihop om det regnar för mycket.

Honorine de Brabant, en utmärkt Bourbonros, underbar med sina ränder, ganska tuff, zon 4
samma storlek som de övriga

Moje Hammarberg har jag beställt och kommer i dagarna, en frisk rugosa, den är lik Hansa men är mindre och klarar lite torra, magra lägen. Doftar, jag är så glad i Hansa så jag ville ha denna också.
Kråksången
Tack för era svar och för de fantastikt vackra bilderna Kajsa. Det kanske kan bli fint med dessa tre ihop om de också har liknande växtsätt. Undrar hur många buskar som går åt till en rabatt på 5 meter, vad tror ni? Jag vill gärna att de växer i varandra.

Sofia

Jag bifogar en bild på Polstjärnan från i somras.
Kajsa
Du kan ha fem st, dessa mått enligt LÅG
Rose de Rescht 1.20 - 1.5 x 1 m
Mme Boll 1.20 x 1 m
Honorine de Brabant 1.5 x 1.20 m

Polstjärnan var snygg där på gaveln
Stiffe
Jag för min del hade nog petat ner ca 10 buskar på 5m. Jag vill ha det tätt. Ju mer desto bättre. Men det är en smaksak, vad man tycker om, och vilken stil man vill ha.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon