Peztis
Köpte Palmfröer på Mallorca i somras samt även här i Sverige. Nu har en hel del börjat titta upp som små spjut rakt upp, ca 3 cm höga.

När ska jag plantera om dem i större kruka med blomjord? Eller vill de kanske ha mager så-/kaktusjord?
Alexander-VG-zon3
när dom fått en 2-4 och rotat sig så kan du plantera om dom. vanligjord funkar dock är det bra om den är lucker och luftig men näringsrik.
Peztis
Du menar en 2-4 blad? Som vanligt, alltså - när karaktärsbladen kommer är det dags för omskolning.

Nu står de ju i väldigt små krukor/boxar och rötterna verkar vara rätt kraftiga (petade runt i de fack där inget poppat upp men hittade fler som var på gång).

Det här var spännande värre! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 30-09-2009, 16:17) *
Du menar en 2-4 blad? Som vanligt, alltså - när karaktärsbladen kommer är det dags för omskolning.

Nu står de ju i väldigt små krukor/boxar och rötterna verkar vara rätt kraftiga (petade runt i de fack där inget poppat upp men hittade fler som var på gång).

Det här var spännande värre! smile.gif

nej du ska plantera om när dom fått 2-4 ''strån'' dvs dom som inte är adulta karaktärsblad.

det tar ett par år innan dom får dom riktiga adulta bladen och den bildar också en stam innan dessa blad kommer. först är det strån sedan delar dom sig lite mer och lite mer tills det blir fullt utvecklade fjäderblad.

har du så små krukor till dom och rötterna redan letar sig ut så kan du lika gärna plantera om dom nu. klipp upp krukan om det går så du inte skadar rötterna. palmrötter bryts lätt.
Peztis
Jaha, fler strån alltså.

Jisses, ska det ta såååå många år! Trodde jag skulle ha en Medelhavshörna i sommar, jag. smile.gif
Tänkte inte på det där med att de tar tid på sig. giggle.gif
Peztis
En fråga till om mina palmfröer - de växer så det knakar, förresten!

En av sorterna hade väldigt stora frön, två av de fröerna har nu grott och på båda sitter skalet fast kvar som en liten hjälm. Vad gör jag nu? Luter "hjälmen" sitta kvar och låta plantan klara av det själv eller ska man hjälpa på traven? Det är ju så fasligt lätt att skada dem...
Alexander-VG-zon3
har du bild att visa där fröet sitter kvar?

ibland går det att lirka veck skalet eller klippa veck det (men då klipper man lite av bladet). ibland så är det ingen fara.
Peztis
Tog bild men nu står kameran på laddning... sad.gif
Bild kommer!
Peztis
Här kommer bilden:
[attachment=42854:Palmfr_.JPG]
Alexander-VG-zon3
den har inte fått blad än, det är bara roten som har kommit. men där borde komma blad snart.-
Peztis
Rot? blush.gif

Vilken bakvänd en! Var 17 kommer bladen då? Sitter de där och myser inne i skalet? Jag vill ju se dem! Ut med er!
Peztis
Eftersom det är roten som tittar upp så kanske den behöver större och djupare kruka redan nu? Jag planterade den ju i ett sådant där brätte och de är ju inte så djupa.

Om jag planterar om den nu i en större kruka:
1, Såjord eller plantjord?
2, Ska frökapseln ligga på jordytan eller ska den ned helt i jorden någon cm?
3, Eller ska jag inte alls plantera om den?
4, Inget av ovan utan.... ja, vaddå?
Alexander-VG-zon3
om du vill kan du flyyta den till större kruka, fröet kan du placera strax under ytan. bladen kommer ut där rötterna kommer ut.
Peztis
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon