|
Tänk om det vore så här enkelt...... Läs o begrunda. bättre gurka?Virvlande vattenVill man veta mera om om kvinnan bakom medtoden kan man gå hit årets förvillare 2002Sannigen är väl den att det lär vara rasande hård konkurens på gurkmakrnaden och för att sälja så försöker dom hitta på något nytt.
Sanslöst. Varför får inte dom nobelpriset för deras viktiga uppfinning? Känner igen dom från nånstans, men minns inte var
Sverker Olofsson pratade med någon i Plus för några år sen om det här med virvlat vatten.  Påminner om mannen som sålde djupfryst varmvatten på en marknad.
Ingrid på Västkusten
17-11-2003, 12:49
Tja Susanna Ehdin har skrivit mycket bra å sant för övrigt b la boken Den Självläkande människan. Och hon skriver också en hel del om hälsa och halter och Livsmedelsverket etc på sin website www.ehdin.com Vare sig man tror eller ej på virvlat vatten så (jag gör det itne) så bör man kika på vad hon har skrivit. Vidare skall ju tilläggas i alla alternativa läkande metoder bemöts med en helt enorm skepsis i detta landet. Även om de tillämpas och fungerar på andra håll(ej virvlat vatten)
Hälsar Ingrid
hustigern
17-11-2003, 15:39
Var och en blir helt klart salig på sin tro.
Det jag som vanlig medborgare tycker är svårt är att särskilja vad som är fakta och vad som är åsikter. Fakta säger ju "vetenskaparna" bara går att bevisa genom deras typ av undersökningar, men det finns ju mycket som inte går att bevisa men som inte heller går att bortse från. Vad ska man tro?
Jag tror att ingen har helt rätt eller helt fel i den här typen av diskussioner (alltså vetenskapligt vs sk obevisade rön). Människans självsuggestion ger helt klart resultat, det ska jag erkänna att jag tror på. Men om jag tror på en viss, säg huskur till exempel, och verkligen känner mig bättre av den, spelar det då egentligen någon roll om den går att bevisa eller inte?
Samtidigt är det ju så att ingen borde få framföra något som sanning om inte alla parter är överens om att det är sanning - fast skulle då någonting bli framfört överhuvudtaget. För jag tror inte att de två lägren egentligen vill bli överens. Det är för mycket revir inpinkat och för många självkänslor inblandade.
/Anneli - förvirrad
*Felix matte*
17-11-2003, 16:58
Ingrid på Västkusten
17-11-2003, 20:15
CITAT (hustigern @ 17-11-2003, 15:39) Jag tror att ingen har helt rätt eller helt fel i den här typen av diskussioner (alltså vetenskapligt vs sk obevisade rön). Människans självsuggestion ger helt klart resultat, det ska jag erkänna att jag tror på. Men om jag tror på en viss, säg huskur till exempel, och verkligen känner mig bättre av den, spelar det då egentligen någon roll om den går att bevisa eller inte? Man blir vad man äter, det är en sanning som fortfarande gäller. Allt vi äter lagras i skelettet. Ju mera naturlig, gftfri ren och vitaminrik kost ju bättre. och bevis, ja egentligen fins det välan inga bevis för det ena elelr andra, bara hur människor mår. Och det är ju det viktigaste tycker då jag. Hälsar ingrid eftertänksamt
Hannele
17-11-2003, 20:53
Stenåldersmat ska vi äta... såg ni Vetenskapsmagasinet? Tinas Mat får avsluta kvällen... Kontraster!
Ingrid på Västkusten
17-11-2003, 21:23
Som anhängare av blodgruppsdietenså kan jag bara buga å applådera. Vad kul att sådant visas på svensk tv!
Hälsar ingrid
Vänta nu! "Blodgruppsdieten" vill jag veta mer om! Berätta mer, Ingrid! Sanna
*Felix matte*
17-11-2003, 22:44
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-11-2003, 21:23) Som anhängare av blodgruppsdieten Vaaaa??????????? Finns det sådant? A Rh+ har jag.... Finns det speciell diet för mig? Blir jag botad från sjukdomar jag har och/ eller skyddar det mig från kommande faror? Seriöst alltså... Tar tacksamt emot alla recept!
CITAT Stenåldersmat ska vi äta... CITAT blodgruppsdieten ? Den bästa dieten och det är dagens sanning!! Bratwurst och Weissbier!! Läste i nån dagstidning för nån vecka sedan att den då äldste japanen hade dött. Hemligheten med att det finns så många gamla japaner är att de äter rätt sorts mat (fett). (har själv ätit denna mat i 2 veckor och den är god om man inte äter rå fisk varje gång). I samma artikel stod sedan hur man skulle äta för att bli lika gamla som japanerna. CITAT Ät grekisk mat med olivolja Ridå!
CITAT (Hannele @ 17-11-2003, 20:53) Stenåldersmat ska vi äta... såg ni Vetenskapsmagasinet? Tinas Mat får avsluta kvällen... Kontraster! Ja vetenskapens värld om stenåldersmat var mycket bra. Först lät de allmänläkaren som förespråkar stenåldersmat framföra sina argument och resultat. Sedan avlivade de effektivt myten om stenåldersmat, genom att arkeologen visade (m h a isotopanalys)att man inte åt någon enhetlig mat på stenåldern, för att verkligen avliva myten så kunde evolutionsbiologen berätta att vi faktiskt gentiskt har anpassat oss till att äta spannmål och mjölkprodukter.. Över huvudtaget har vetenskapens värld blivit bättre sedan de förnyade progrtammet. Att man sedan mår bättre av att äta varierad kost (och i rimliga mängder) är en annan sak, men då skall man ju inte marknadsföra det som stenåldersmat. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3054
Ingrid på Västkusten
18-11-2003, 07:03
Blodgruppsdiet på svenska:
www.anderssonforlag.se
Originalet: www.dadamo.com
Självklart finns det folk som inte håller med :-D många av dem går på Dr Atkins diet :-O men det finns andra som har allt avvikande i matväg som ett rött skynke. Bl a den site som utnämnde Susanna Ehdin till årets förvillare men det var väl bara att vänta.
Observera att aktuella matlistor finns på www.dadamo.com och att den bok som är översatt till svenska innehåller en flera år för gammel inaktuell matlista.
Intressant det här med vad de åt och inte åt på stenåldern. Dr d'Adamos forskning har mer att göra med hur maten smälts och behandlas av kroppen i matsmätlningsapparaten än vad vi åt på stenåldern även om orden 'ursprunglig' också används. Fast Kurt jag uppfattade det som om att vi anpassade oss långsamt till ny mat. Vad var det, 60-70 generationer? Inte undra på att vi tål vitt mjöl å socker samt reaktorfetter så himla dåligt då :-D
Jaja -> vadsomhelst bara man mår bra och är lycklig säger jag.
Hälsar Ingrid
Hälsar Ingrid
*Felix matte*
18-11-2003, 07:51
CITAT (Betty @ 17-11-2003, 23:42) Nu har jag läst och läst och kollat matlistor men blir inte övertygad om att kostbyte skulle gynna mig Fortsätter nog äta som jag gjort hittills det är enklast och så får jag fortsätta smaska i mig allt jag tycker om
CITAT (Felix matte @ 18-11-2003, 07:51) Nu har jag läst och läst och kollat matlistor men blir inte övertygad om att kostbyte skulle gynna mig Fortsätter nog äta som jag gjort hittills det är enklast och så får jag fortsätta smaska i mig allt jag tycker om  I det avseendet tycker jag att Stephan Rössner är mycket förnuftig, han stödjer i princip inga uppfunna kostmetoder (sedan må de heta stenåldersmat, atkins eller Montignac metoder). Det handlar om hur mycket man äter, visst är det bra om man äter en blandad och omväxlande diet. Men det finns många exempel på kulturer där man äter mycket ensidig mat och klarar sig bra på det också.
Gossen Ruda
18-11-2003, 18:36
Säkert finns det en hel del nyttiga tips hos dessa människor men det drunknar i all humbug och hokuspokus. Vad man inte fick veta om mannen som mådde så bra av stenåldersdieten är vad han åt innan hjärtinfakten. Det kanske hade räckt med normalmat.
Men det är lustigt med alla dessa matråd och hur dom kolliderar. En del förespråkar rent vegetabilisk mat, som våran Veganvarg, medan andra som stenåldersmannen tjatar om kött. Ibland är fett nyttigt, ibland skadligt. Ibland är vita matvaror förbjudna, ibland inte osv. Försöker man följa alla kostråd blir följden en allvarlig mångdubbel personlighetsklyvning.
Undrar om inte detta beror på att dom sk kostexperterna oftast inte är detta utan självlärda filosofer som har vissa idéer. Förhoppningsvis ibland med viss vetenskap bakom. Men utan att påvisa forskarrön kommer jag inte att tro på dom.
Påminner om en diskussion som jag har hört om på avstånd där filosoferna för några 100 år sen tvistade om hur många tänder en häst har. Många lärda skrifter gjordes men ni skall inte tro att nån av dessa flummare kunde nedlåta sig att öppna käften på en häst och räkna. Nejnej, det skulle tänkas fram.
Fast vem vill egentligen ha ett långt liv. Titta in på långvården så förstår ni. Nån klok man sa en gång att det är bättre att ge liv till åren än att ge år till livet. Ät och må gott men frossa inte.
pejahren
18-11-2003, 20:56
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2003, 18:36) det är bättre att ge liv till åren än att ge år till livet. Ät och må gott men frossa inte. Som jag skulle sagt det själv! Jag tror det är minst lika skadligt att gå runt och bekymmra sig för om det ena eller det andra är skadligt, än att äta vad man tycker är gott. Det råder väl ingen tvekan om att det allra farligaste här i världen är livet, det finns bara en utgång på det. Så vitt vetas har ingen klarat av mer än lite drygt 100 år. Bättre att gå runt glad i hågen och göra lite vad man känner för. Inte så att man skall ha som målsättning att bli ett ungt och vackert lik (för min del är detta både för sent och omöjligt), men kanske ha ett lite avslappnat förhållande till det hela. Om man önskar att ha ett sunt liv, så är det bra, men det kan det också vara om man inte är så sund!
*Felix matte*
18-11-2003, 23:25
CITAT (pejahren @ 18-11-2003, 20:56) CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2003, 18:36) det är bättre att ge liv till åren än att ge år till livet. Ät och må gott men frossa inte. Som jag skulle sagt det själv! Jag tror det är minst lika skadligt att gå runt och bekymmra sig för om det ena eller det andra är skadligt, än att äta vad man tycker är gott. Det råder väl ingen tvekan om att det allra farligaste här i världen är livet, det finns bara en utgång på det. Så vitt vetas har ingen klarat av mer än lite drygt 100 år. Bättre att gå runt glad i hågen och göra lite vad man känner för. Inte så att man skall ha som målsättning att bli ett ungt och vackert lik (för min del är detta både för sent och omöjligt), men kanske ha ett lite avslappnat förhållande till det hela. Om man önskar att ha ett sunt liv, så är det bra, men det kan det också vara om man inte är så sund! Så sant som det var sagt!
Mariann
19-11-2003, 07:55
Det är farligt att leva, man kan dö!
Jag minns att det var mycket skriverier kring att någon offentlig byggnad i Stockholm hade satsat på virvlat vatten (riksdagshuset, stadshuset eller något liknande).
Själv tror jag inte ett dugg på idén.
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|